عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Tuesday, December 18, 2012

وانقضى نصف عام ...


حديث قوي أوي أوي .... كل قطعة فيه لوحدها ممكن الواحد يعمل عليها محاضرة ....

قال الحبيب محمد صلى الله عليه وسلم : (( 1- احفظ الله تجده أمامك، 2- تعرف إلى الله في الرخاء يعرفك في الشدة، 3- واعلم أن ما أخطأك لم يكن ليصيبك، 4- وما أصابك لم يكن ليخطئك، 5- واعلم أن النصر مع الصبر، 6- وأن الفرج مع الكرب، 7- وأن مع العسر يسرا )) ...
رواه أحمد :) ....
-----------------------------------

في ناس كدة ربنا بيبعتها لك في حياتك عشان تعرف إنك مش وحش زي ما هم أقنعوك وزي ما انت متخيل طول حياتك .... إنك فعلاً أوي ممكن تتحب ....
إنك حتى ولو كانت فيك سلبيات الدنيا ، فإيجابياتك كتيرة بردو وبتغطي السلبيات دي لإن ما حدش بدون سلبيات .....
عايش طول عمرك بفكرة معينة وصورة معينة عن نفسك ( ربنا يسامح اللي زرعها فيك بقى )، وتلاقي ناس أصغر منك يغيروا تفكيرك ... 
لسة الدنيا بخير  :)
وأنا لسة بخير :)
الحمد لله :) 
--------------------------------

خلص الترم الأول ... أول محاضرة دخلتها الترم دة في أول يوم كانت لبنات أول مرة في حياتهم يقعدوا في قاعة محاضرات ....أول مرة يشوفوا الجامعة ... كانوا فعلاً خايفين ... الناس كلها كانت بتتكلم عن فرق التعامل بين ثانوي وجامعة .... دخلت على شعبة RR ... كانوا مكسوفين وصامتين وخايفين ... حبيتهم أوي من أول يوم :* .... 
كل أسبوع هم اللي كنت بستفتح بيهم ، يوم السبت أول فترة .... بيدوني بعد الله دفعة لباقي الأسبوع ....
منهم اللي قال لي " صحابنا وبنات خالاتنا أرعبونا من الكلية وبيقولوا إن الدكاترة عصبيين أوي و و و ، بس شكراً ليك والله ، انت حببتينا في الجامعة ، ربنا يسهلها عليك زي ما سهلتيها علينا " ....
اتقالت لي في تاني أسبوع .....

كان في مطبات في النصف بس الحمد لله كنت بسعى إني أشجعهم .... الحمد لله ، كلامهم لي كان فعلاً حلو وبانت الثمار مع RR أوي ...

النهاردة في آخر فترة ، كانت آخر محاضرة لي الترم دة ، وكانت بردو مع RR  ... هي أصلاً مش محاضرتهم بس عشان أنا بقالي يومين غايبة عشان عملت عملية وكنت محطمة نفسياً لأسباب كتيرة (مش وقته ولا عمره ما هيكون وقته ، من شكى همه للناس زاد ، ومن شكى همه لله زال :)  ) ، فدي كانت تعويض ليهم عشان أراجع على شوية حاجات مهمة من المنهج وعشان قالوا إني وحشتهم :) .... 

"أسيس" ، عرفت إني بحب القراءة ، جابت لي كتاب :) ، ولا أروع
"أسيس" دي حتة سكر ... ربنا يجعلها جراحة قلب قد الدنيا يا رب ....


طبعاً دبدوبي لازم يقرأ معايا (أنا اللي جبته لنفسي هدية من أسبوعين لأسباب ما :)  )


و "ضحضوحة" جابت لي نتيجة ، قلت أحطها على مكتبي في أوضة المعلمات :)
ضحضوحة دي حكاية لوحدها .... ربنا يجبر بخاطرها يا رب ويحقق لها كل ما تتمنى ... يا رب تدخل طب أسنان ، يا رب :)


والنهاردة قبل وبعد المحاضرة ، دموع وأحضان :( ... مش أحضان رسمية بتاعت تأدية واجب ، لا لا لا ، لو قعدت أوصف ، مش هخلص :( ... بنات عمري ما كنت أتخيل إنهم يحضنوني ، حضنوني جامد أوي وتنهدوا بشدة :(
sigh !!!! ;( 
وقعدوا يعيطوا ويقولوا "أحسن مدرسة شوفناها في حياتنا" ، "أحسن حاجة حصلت لنا في الجامعة" ، وحاجات كدة .... الحمد لله :)  ... الإحساس دة بالدنيا .... لا يشترى بمال ولا شهادات الدنيا تعادله ....

وقعدوا يتخانقوا على أقلامي :)))  وهاتك يا شخابيط على السبورة 



الحمد لله ، بعد كل محنة منحة .... ممكن تكون محنة شديدة أوي وبعدها منحة، من شدة المحنة اللي كنت فيها ومن جمال المنحة ، تحس إنها حاجة عظيمة أوي ... وفعلاً حب الناس حاجة عظيمة ... بالذات الحب الصادق اللي من غير مصلحة ... أصلي خلاص ، مش هشوفهم تاني ومفهماهم إني مش أنا اللي هصحح ورق الإختبارات اللي هتبدأ الأسبوع الجاي ....
ربنا يوفقهم يا رب في كل خطوة في حياتهم ... احتلوا زاوية من قلبي ... :(
----------------------------

كمان "رورو" من NN فاجئتني بهدية جميلة أوي وقالت لي "ودي أعطيها لك من زمان ، بس خفت تقولي عطيتها لك عشان الدرجات ، فاستنيت لآخر يوم" ....


--------------------------------------

" هدول " من ND قالت لي "كان ودي أجيب لك ورد ، بس لإنه يذبل بسرعة ويموت، قلت هذه أحلى "
ميدالية قلب فيها مراية :)
ربنا يسخر لها زوجها يا رب ويجعله قرة عين لها ... يا رب يفضل هواها على هواه وما يبص لغيرها أبداً يا رب يا رب ....

No comments:

Post a Comment

comments are always welcomed :)