عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Saturday, May 9, 2009

نفسي الساعة دي تتكرر تاني


الله !!! النهاردة كان يوم جميل أوي !!!ء

أولآ، الحمد لله، عرفت المشكلة في ال " هاف مان " بتاعي كانت فين، طلعت حاجة بسيطة أويييييييي والحمد لله اشتغل مضبووووط بعد عناء استمر طويلآ والناس كلها سلمته وسلمت اللي بعده بس أنا هقول ليه مش هاممني مين سلم ولا مين عمل إيه بس بعد شوية ...ء

ثانيآ، قطعت شوط كبير أوي وفي وقت صغير أوي في ال " سورتنج " اللي الناس بردو مسلماه من زمان بس أنا يهمني أنا عملت إيه، وعقبال ما أخلصه إن شاء الله ....ء

ثالثآ، ودي أهم حاجة، قدرت أتغلب على نفسي في حاجة روعة أوي ما كنتش أتخيل إنني أقدر أعملها ولله الحمد ... وزي ما أنا دايمآ بفكر نفسي: أنا الميزة اللي ربنا وهبهاني إني بعلم نفسي بنفسي وببني نفسي بنفسي ( طبعآ ربنا مساعدني أوي ودائمآ واقف
جنبي وبيرشدني للصواب ) ... صحيح إني بغلط كتير أوي وبقع كتير أوي أوي، بس أنا مؤمنة ان دي حاجة بتخلي الانسان عنده خبرة واسعة وأقوى من غيره، ولولا الخطأ، مكناش عرفنا فين الصح .... أنا قصدي إن محدش في البشر ليه الدور في كدة، فالحمد لله عدد خلقه إني في الوضع اللي أنا فيه ويا رب دايمآ للأمام يا فيدو ....ء

رابعآ، الحمد لله، دلوقت أنا اتأكدت اني مش محتاجة لحد، فعلآ، " من وجد الله فقد وجد كل شئ " وربنا سبحانه وتعالى بيقول في الحديث القدسي " ومن أتاني يمشي أتيته هرولة " فلك الحمد يا رب على اللي حصللي النهاردة واللي بيحصللي دائمآ، وأكيد في حكمة حتى لو أنا مش شايفاها ومش هعرفها أبدآ بس كفاية إنني أكون موقنة إن ربنا بيده كل شئ " اللهم خيرلي فاختارلي فإني لا أحسن الإختيار " ... " اللهم دبرلي أمري فإني لا أحسن التدبير "... " اللهم قني شر نفسي وسددني وثبتني " ....ء

خامسآ ودي حاجة مفرحة أوييييي وفعلآ نفسي تتكرر تاني، الباش مهندس علي الفرماوي ال
microsoft من شركة vice president
جالنا وكلمنا عن مشوار حياته وقصته اللي أنا بعتبرها ناجحة أوي ربنا يكرمه ويزيده ... فعلآ، كنت حاسة إني قاعدة في محاضرة عن التنمية البشرية ( ويا عشقي لهذه المحاضرات :) ) ووضحلنا حاجات كتيرة كانت غايبة عننا وبينلنا إن النجاح مش إنك تكون الأول ( والله لو دة من أهدافك، أكيد هتبقى الأول دون خلاف ) بس العبرة إن شغلك يكون هوايتك وتكون بتحبه ... حسسني إن ما فيش داعي خالص إنني أتضايق من أي " بروجكت " معملتهوش ... أنا طول عمري بقول لنفسي كدة بس أول مرة أحس بيها وصدق اللي قال " المهم اننا نطبق اللي بنقرأه واللي بنعرفه " وأديني بتعلم أطبق ( أنا بطبق الهدوم من وأنا في حضانة ) ...ء

ما شاء الله، في ناس عندنا في القسم حاطة هدف إنها تعمل شركة تنافس مايكروسوفت، ربنا يوفقهم ويزيدهم ويجعله في عزة الاسلام والمسلمين ....ء

وسبحان الله، حاجة فعلآ شدتني في كلامه إنه بيقول إنه اتجوز أول ما اتخرج على طول، يعني اللي بيقول إن الجواز دة بيحطم الأهداف والطموحات يبقى أصلآ مش عايز يتجوز أو متعقد منه وعاوز الناس تكون زيه ... ربنا يكتبلنا كلنا الخير أينما كان ويرضينا بيه ويحفظنا من كل سوء ... والخيرة في ما اختار الله ....ء

كفاية عليا كدة، قايمة أصلي المغرب وأبدأ في ال " ديجيتال لاااااب " اللي هيتسلم بعد 3 أيام إن شاء الله، وهو لذييييييييذ أويييي

:) IF THEY CAN DO IT, Y NOT US ??!! :)

thnx for listening, wymb ;)

2 comments:

Am said...

Fadwaaaaaaaaaa :D

فرحانة إنك فرحانة ..:D
و عقبالنا يا رب لما نخلص البروجكت بتاعنا ..:D
بشمهندس عمرو عبيد كان قالنا حاجة عن هاف مان ديه ..مش تقريبًا ديه بتاعة ضغط الملفات:D
و ..كان نفسي أحضر السيشن بتاع مهندس على الفرماوي بس قدر الله و ما شاء فعل :):)

يلا..أروح أنا أخلص البروبابيلتي :d

Have Fun with Digital :D

Anonymous said...

7abeebit 2albee :-* rbna y5aleeki lya :) bgad ana bafra7 2wee lama 2shoufik 2w 2sma3 25barik ... aywa, Mr.Haffman ;) da li il da3't :P ana bta3ee byo3od ta2reeban 10 da2ayi2 3shan yid3'at 5 mega :| , bas adeeh byid3'at wil lillah il7amd :) ... probability 7itta wa7da !! Allah, ana fi3lan wa7ashitnee il doctoora soheir 2weeee, rbina yikrimha hya wil doctor nazeeh, 27san itnein 3ado 3alaya fi 7ayatee masha2alla ... rbna y3adee sinein 7ayatna kolaha 3ala 5eir :) ... rbna qadir walahi ..
yalla, aseebik ba2a 3shan il noum wa7ashnee 2wee ( al ya3ni hanam 3idil :P ) .. rbna ysahil il 7al kolo ya rab ...
tamineeni 3aliki dayman ya 7obbe :) take care sweety :-*

Post a Comment

comments are always welcomed :)