عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Sunday, April 10, 2011

قرب الفراق


لا تسخر من جرح أحدهم، فقد تكون صاحب هذا الجرح في يوم ما
-------------------
قرب يجي اليوم اللي هنندم فيه إننا كنا بنطنش بعض ونعمل مش فارق معانا ومش هاممنا وكنا بنستخبى وراء الصمت الرهيب واحنا بنموووووت وبنتقطع من جوا
-------------------
يا ترى الخيط هيتقطع ولا حد فينا هيزهق ويسيب طرفه ولا هيقوى ويبقى زي الحبل ؟؟؟

أحيانا بتمنى أبقى ولد D: بس عشان هما مش بيعيطوا زينا (إن ما كانش بيعيطوا خالص أصلا) ولا فارق معاهم موضوع الفراق دة
أنا مش بقلل من قدرهم طبعا بس أنا شايفة إنها حاجة كويسة وتدل على القوة ما شاء الله
على الاقل بيقدروا يصمدوا وببساطة يصاحبوا ويفارقوا ويصاحبوا ويتعرفوا وينسوا ويسيبوا ويكملوا عادي جدا جدا
حتى بنشوف مثلا لما واحد وواحدة ينفصلوا (ربنا يعافي جميع المسلمين)، الواحد بيتجوز تاني على طول وولا كإن حاجة حصلت (حتى لو هو الغلطان) وياعيني الست تقعد مندهشة ومتألمة وتاكل في نفسها وترفض الإرتباط لمدة معينة تكون نفسيتها اتكونت فيها تاني وغالبا الفترة دي بتطول أوي أوي ... :(( هذا لا يعني بقة إنهم يستغلوا النقطة دي عشان صدقوني بردو في ستات قوية أوي ولو وقعوا في إيديهم يا ويل ويلهم P: غالبا ساعتها هما اللي هيعيطوا P:

أنا الحمد لله بدأت بقة مرحلة البكاء قبل الرحيل من الكلية
وجيبت كمية مناديل محترمة عشان كل يوم لما أروح أفتكر اليوم اللي هنسيب فيه بعض وأقعد أعيط شوية عشان لو حوشت العياط دة لآخر يوم (اللي هيكون آخر محاضرة pattern ولا هيكون يوم مناقشة المشروع، مش عارفة)، ممكن يحصل لي حاجة فعلا
وأقول هي دي سنة الحياة
وخلاص، هما 3 شهور ونسيب بعض وننسى بعض والناس اللي كنت بشوفها 5 مرات في الأسبوع وبسمع صوتها على طول إحتمال كبير ما أعرفش حاجة عنها :(
وبدأت أتأسف لكل البنات وأتأكد إن كلهم مش زعلانين مني وأحاول أعدي على بنات تانية وثالثة كل يوم عشان أطمن عليهم .. بيقولوا مش عارفين هيعملوا إيه لما أمشي :(( والله أنا كمان مش عارفة ... ممكن تعملوا مع اللي أصغر منكم اللي كنت بعمله معاكم :(( وتحيوا ذكرى فدوى
وأقعد أتمنى لو إني أقعد في الكلية زيادة حتى لو كانت محاضرة كونترول (بما إنها كانت أسوأ محاضرات تاريخي الجامعي وكنت أثناؤها بالذات بقعد أقول إمتى هتخرج) ... أديكي هتتخرجي يا ستي، فرحانة ؟؟
يللا، الحمد لله، الناس تقعد تقول لك مش دي النهاية وأكيد يا إما هنشتغل سوى (أستنى أنا بقة أعرف هما هيشتغلوا فين عشان أقدم في نفس الشركة) أو على الأقل هنكلم بعض كل فترة (وغالبا كل فترة دي بتكون في الأعياد)
ما دة الكلام اللي قلناه لصحابنا في ثانوي ومجرد ما دخلنا الكلية، ما حدش يعرف مين حصل له إيه ولا مين راح فين
نفس الحاجة
الناس بقة هتتخرج واللي هتسافر واللي هتتجوز أو تخلف بقة وصداقة إيه ووجع دماغ إيه، في حاجات أهم :((

أنا بقة بعمل حركة غبية وهبلة أوي (فعلا حركة هبلة والله)، بعمل عكس الناس، الناس كلها لما تحس إنها قربت تسيب بعض أو هتبعد عن بعض، تلاقيها بتقعد مع بعض أكتر عشان "تشبع من بعض" (على أساس إنها ساندويتشات مثلا)، لكن أنا بقة، قبلها تقريبا بقطع علاقتي بالناس اللي هسيبهم وبقلل كلامي معاهم خااالص عشان ما أتعبش لما أسيبهم .. يعني ببدأ أنسحب تدريجيا كدة ... زي أختي مثلا مرة كنا هنقعد فترة ما نشوفش بعض روحت خاصمتها وهي يا عيني قعدت مستغربة وتعيط مش فاهمة عملتلي إيه ولما قلتلها السبب قالت إني هبلة .. بس أنا شايفة كدة أحسن والله ...
آآه ياني
كفاية كدة عشان أكمل عياط