عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Saturday, July 9, 2011

لعله خير :)


"ميدو" حبيب خالتو يا ناس !! :* * * * * *
ما شاء الله، الله أكبر على الطعامة، ربنا يحفظك ويحميك يا حبيب قلبي ويجعلك تقي، صالح ومن فرسان الدعوة
وأشوفك سعيد وناجح في كل حاجة يا رب
وما يوقف في إيدك أي حاجة ويسخرلك كل خلقه
ما شاء الله عليك

----------------------------------------------------

دي قصة عجبتني أوي أوي أوي

كان في يوم من الأيام ملك عنده وزير ... كان الوزير دة كل ما تحصل مصيبة للملك أو لأي حد يقول "لعله خير" ...
مرة من المرات راح الملك يصطاد وراح الرمح قطع له صباعه ... الوزير طبعاً بردو قال له "لعله خير" !!! اتغاظ الملك منه أوي وقال له "كل حاجة لعله خير، لعله خير، حتى لما أنا صباعي يتقطع؟؟" ... راح موديه السجن عقاباً ليه ... راح الوزير قايل له بردو "لعله خير" !!!!
مرة الملك بقة راح يصطاد لوحده، طلع عليه الناس اللي هيا بتسكن في الجبال وبتعبد النار (مجوس تقريبا) وقالوا لازم نقدمك قربان للنار بقالنا فترة بندور على بشر نقدمه لها ... جم يربطوه عشان يدبحوه للنار (الذبح لغير الله شرك أكبر على فكرة)، لقوا صباعه مقطوع راحوا قالوا له "انت ما تنفعش خاالص، لازم اللي نذبحه يكون سليم" وأطلقوا سراحه !!! افتكر الملك الوزير وراحله السجن، قال له حصل معايا كذا كذا كذا وفعلا طلع صباعي اللي اتقطع دة خير، إزاي بقة انت لما حبستك في السجن كان خير ليك ؟؟؟ رد عليه الوزير "أصلي لو ما كنتش اتسجنت، كنت هكون معاك يوميها وانت بتصطاد وكانوا أخدوني أنا وذبحوني للنار عشان أنا سليم !!! شفت بقة إن حبسك ليا كان خير؟؟؟" .... راح الملك أطلق سراحه ....

يللا، لعله خير :)

3 comments:

The Trader said...

القصة دي انا سمعتها قبل كده !! .. بجد بقي اسطورة !! ...الواحد كل ما يقراها جسمه بيترعش !! ..؟؟
ربنا دايما شايلنا حاجة بس احنا مازلنا مش حاسين !! .. وانا اولهم بيأس بسرعة :(:(

Anonymous said...

واعلم أن النصر مع الصبر، وأنا الفرج مع الكرب، وأن مع العسر يسرا
هذا قول الحبيب محمد صلى الله عليه وسلم

The Trader said...

صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم :(:(
يا رب

Post a Comment

comments are always welcomed :)