عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Sunday, April 4, 2010

فسيخ ولا شوكولاتة

Dearest WYMB :)
Today was a beautiful day :) اللهم لك الحمد
أولا ، صحيت الصبح وأنا مبتسمة ومقررة إن ما فيش أي حاجة مهما كانت ضخمة أو أي إنسان مهما قال أو عمل هيعكر مزاجي ... بعد وقت التحضير لاقيت الساعة بقيت 8 إلا تلت ، يعني إنذار خطر، كان لازم أنزل من 10 دقايق عشان سكة البحر من ميامي للكلية ... هي الناس بتقولي إنها بتاخد معاهم نص ساعة بس مش عارفة ليه ديما معايا بتكون السكة واقفة بالذات الحتة اللي عند سيدي بشر فبتاخد يا إما ساعة يا أكتر ، ممكن أقل لو السكة سالكة بس نادرا ما بتكون سالكة .... قلت يا رب مزاج الدكتورة ليلى يكون حلو عشان تسمحلي بالدخول بعدها ....

طريق البحر بتاع الصبح دة رغم طوله إلا إنه بيدب فيا النشاط وبيجدد في روحي الحياة ، سبحان الله، البحر رائع اوي ...
نزلت من البيت ولاقيت عمو اللي بيبيع فاكهة تحتينا حاطط فسيخ بدالها !!! يعععع ! أنا بكره الفسيخ !!! الشارع كله بقة ريحته فسيخ ، في حد بردو يستبدل الفاكهة بالفسيخ ؟؟؟ الحمد لله ما حدش بيحبه في البيت ... إشمعنا فيه موسم للفسيخ وما فيش موسم للشوكولاتة ؟؟؟ ياااه !! يا ما نفسي أمشي كدة وألاقي الناس كلها بتبيع شوكولاتة !!!! مع إني كل يوم بيكون ليا لقاء مع الشوكولاتة ومش عاتقة نفسي شوكولاتة بس بردو الشوكولاتة ما بيتشبعش منها .... صحبتي بتقولي الإنسان اللي بيحب حد بيجبله شوكولاتة أو ورد وأنا فعلا لما بصالح صحباتي بلاقي نفسي بجيبلهم شوكولاتة أو ورد ..... ربنا يسامح اللي صور الصورة دي ...



الغريب بقة إني لما نزلت، متوقعة إني زي كل مرة ألاقي الدنيا زحمة ومافيش مواصلات والناس واقفة والناس قاعدة بتجري ورا أي حاجة وبتشاور حتى للعربيات الملاكي والرجالة تقعد تزق فيا كل ما يجي مشروع واللي يوقعني كإني مش موجودة ، ربنا يسامحهم بقة، مرة كنت خلاص بطلع المشروع لاقيت واحد بيسحبني من ورا عشان يركب، والله كنت هضربه بس ما حبيتش أوجعه فقعدت أشخط فيه ولاقيت الراجل اللي جنبه بيهزقه .. يستاهل، رجالة أخر زمن

المهم، المرة دي، ولشدة إندهاشي لاقيت مشروع فاضي وواقف مستني أي حد يحن عليه ويركب ، أنا كنت عاوزة أقول له متاكد إنك رايح المنشية ؟؟؟ والغريب بقة إنه كمان فضل واقف يحمل، بجد غريب، الحمد لله، نصيبي بردو ما أجريش ورا المشاريع النهاردة ودة من الحاجات اللي ثبتتني على قرار إن ما فيش حاجة هتعكنني ....

فجأة لاقيت نفسي وصلت نفق كامب شيزار وبقول للسواق على جنب، جيت أبص في الساعة عشان أعرف دكتور ليلى هتدخلني ولا لأ، لاقيتها 8 إلا خمسة !!! نعم ؟؟؟؟ من إمتى ؟؟ قعدت أضحك أوي ، الحمد لله إن وجهي مش باين وإلا الناس كانت قالت عني مجنونة ... بدأت رحلة المشي ( أو الهرولة ) لحد الكلية، كل يوم يا إما حد يتف من بلاكونة، يا إما حد يسيق بلاكونته يا إما حد يعصر غسيله على راسي وأنا بتنرفز، بس اللي حصل النهاردة خلاني أسخسخ من الضحك والحمد لله ما حدش أخد باله عشان ما يتهمونيش بالجنون ، فجأة وأنا ماشية، حد رمى عظمة فرخة !!! عظمة الظهر بالتحديد
:D


أنا طبعا كنت مقررة إن ما حدش هيقلب مزاجي فأخدتها ضحك وقعدت أقول يا ترى الفرخة كانت مشوية ولا مسلوقة ؟؟؟ يا ترى أكلوها مع إيه ؟؟؟ وليه الناس بقيت بتفطر فراخ ؟؟؟ وكملت ضحك وأنا ماشية ....
وصلت الكلية ولاقيتها 8 وخمسة .. قعدت أتمشى وأعمل حاجات كدة بعدين جت الدكتورة ليلى والحمد لله كانت أول محاضرة أركيتكتشر أفهمها من بداية الترم ... عرفت المشكلة في مين !!! المشكلة فيا أنا انا أنا ، كل يوم بنزل وأنا مقنعة نفسي إني مش بفهم ومش هفهم حاجة في اليوم دة عشان كدة بحس إنني بتعذب وأنا بفهم بس سبحان الله النهاردة اكتشفت إني مش غبية
:D
الحمد لله .... بعدها سكشن أو أر ( حلوة أو أر دي ) فهمت أغلبه الحمد لله عشان كنت قاعدة ببتسم وبقنع نفسي إن الحاجة سهلة

بعدها سكشن داتا بايس
بعدها محاضرة دكتور صلاح الراجل دة زي السكر ما شاء الله، بحس إنه كتلة سكر متحركة .... أنا صراحة ما كونتش فاهمة حرف من اللي بيتقال مش عشان صعب طبعا بس عشان أنا ماحضرتلهوش ولا محاضرة ولا بصيت حتى في الشيت .. ( ما فيش حاجة في الدنيا صعبة، إحنا اللي بنقنع نفسنا إنها صعبة وأنا قرأت إن المخ بيشتغل على أساس إنت أقنعته بإيه ) دا أنا حتى متأكدة إنهم لو ماكانوش قالوا إن في مسائل إن بي، كنا عرفنا نحل المسائل دي بس هما أقنعونا إن مالهاش حل فمخنا اتبرمج على كدة


المهم أنا قعدت أضحك طول محاضرة الدكتورصلاح ومش عارفة ليه كنت حاسة بانبساط غريب
بعدها الباش مهندس محمد عبدالعزيز ربنا يجزاه خير شرح كومبايلرز وأنا اكتشفت إني كنت فاهمة المنهج، كل حاجة قالها تقريبا كنت عارفاها الحمد لله، ورضوى قعدت تقولي إن أسئلتي غريبة ( وأنا من إمتى أسئلتي ما كانتش غريبة :) ) بس نفسي أفهم ليه ديما بحس إني مش فاهمة وإن الدنيا مظلمة ؟؟؟ ممكن عشان الناس كلها بتقول إنها مش فاهمة فأنا بقيت مقتنعة إني زيييهم ؟؟؟؟ فعلا الواحد لما يقعد يسمع كلام سلبي بيتأثر مع إني بحارب الناس عشان تتفاءل والله وبقعد أديهم أمل بس باخد منهم يأس للأسف
الحمد لله يا رب، بجد يومي كان حلو ماشاء الله، يارب أيامنا كلها تكون حلوة ومليانة تفاؤل وانبساط وأحلامنا كلها تتحقق


أنا لاحظت إني مش بكتب هنا حاجة إلا لما بكون متضايقة وحسيت إني ظلمت الانبساط فقلت أكتب خصوصا إنه كان يوم حلو الحمد لله

قررت إني بعد التوكل على الله، هقنع نفسي إن كل شئ ممكن وإني أثق في الله ثم في نفسي، هتقوللي جايا تعملي الكلام دة دلوقت، هقول
Now is better than never !!
يللا، سلاااااااام عشان نفسي أناااااااااااااام :D
:) ويبقى الأمل :)

1 comment:

Kohla said...

fedo far7ana ya ged3aaaaaaaaaaaan :D:D bas bgd soret el chocola raw3aaaaaaa, :D:D 3andek 7a2 wallahy ana mosh 3arfa re7et 2ely esmo l fese7' da beyet7ameloha ezay....bas bgd abhagteny ya fadwa :)
ana dayman ba7awel akeep smiling 3ala ad ma 2a2dar 3ashan matdalemsh... el smile mosh senan we bas lazem tefely enek smily :)

Post a Comment

comments are always welcomed :)