عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Thursday, April 15, 2010

من سنتين بالظبط ( الجزء الثاني )ء


بناءً على رغبة الجمهور :) :

:) Dear WYMB :)
أكمل القصة ....
فتحت موبايلي ( كنت قافلاه ) ولاقيت حاجة وتلاتين رسالة !!! قعدت أفتح وأقرأ ، ناس بتهزق " فييييينك يا فدوى، طمنيني عليك، موبايلك مقفول ليه ، أنا كلمت عمك وقال إنك عملتي عملية، طمنيني أول ما تطلعي " ... " وحشتيني يا فدوى والإمتحان كان وحش من غيرك " ... " بحبك اوي يا فدوى " وكلام كدة حسيت بجد إن الناس دي بتحبني وقعدت أعيط :( ... المشكلة بقة إن الضحك، الكح، العطس أو النف بيخليني أحس بتمزق مكان الخياطة فكان أخويا حبيبي ربنا يخليهولي لما يتضايق مني بدل ما يزعقلي ، يقعد يضحكني وأنا أصوت عشان الخياطة بحس إنها بتتفرتك ... المهم، جابولي عصير وأنا رفضت أكل أو أشرب أي حاجة ... اتصلت بيا الدكتورة نهى وقلت لها إني عملت العملية وقالت لي ما أقلقش، هتقول لكل الدكاترة على اللي حصل عشان يأجلولي الإمتحانات ... كان نفسي أسمَع لها الكام برنامج قبل ما أنساهم تماما عشان أثبتلها إني كنت مذاكرة ....
D:
بعدين نمت وفي النص كل شوية أقوم ألاقي ماما قاعدة بتعيط أو بتصلي، أنا كنت حاسة إنها مكبرة الموضوع أوي بس أنا كنت فعلا حاسة بعجز رهيييييب ... صحيت الصبح وتقريبا الساعة 8 بدأت مكالمات من كل صحباتي ، كل بنات الدفعة تقريبا واحدة ورا التانية :) ... ربنا يخليهم لي :-*** ... وأرقام غريبة قعدت تتصل بس أنا مش برد على أرقام غريبة :) فسيبتهم يرنوا براحتهم بعدين ماما قالتلي ممكن حد مهم وفعلا طلعوا دكاترة ومعيدين من عندنا :) ... دكتورة سهير كلمتني ( أنا بمووووووووووت في حاجة إسمها دكتور سهير ما شاء الله ربنا يخليهالنا :-* ) كل أما تشوفني تقول لي " إزيك يا بنتي " وتسلم عليا، عسولة أوي ما شاء الله :) ...

أنا صراحة في كذة واحدةوقفت جنبي أوي أوي من يوم العملية ولحد ما خفيت وأنا هذكر أساميهم واحد واحد وبجد أنا مديونة لهم اوي بس الحمد لله قالولي إنهم عملوا معايا كدة عشان بيحبوني مش أكتر وأنا والله بحبهم أوي حتى لو عمري ما قدرت أعبر عن حبي عدل ... ربنا يحبهم زي ما بيحبوني ... أنا أسفة لو هنسى أذكر حد، بس اللي أنا فاكراهم أوي إن باسمة وأمة الله ومنى وهند كانوا بيكلموني كل يوم كذة مرة ... على الظهر كدة، لاقيت هند ومنى جم يزوروني في المستشفى !!! ما تتخيلش فرحتي كانت كبيرة قد إيه !!!... بعدهم بشوية صحابي من قسم إنتاج ولاء وسارة ودنيا وفاطمة جم يزوروني وبجد كانت أحلى لحظات ... طنط مرات عمي جت ومعاها أكل وحاجات ربنا يكرمها وحاولت تغصبني أكل بس أنا لم أستجب ... قعدت أقول لهم عاوزة شوكولاتة وهما يتريقوا عليا ... على المغرب كدة منى حبيبة قلبي إلاهي يكرمها ويسعدها وما يوقف في سكتها أي حاجة ويرزقها بابن الحلال الحنين الكريم اللي يفضلها على نفسه ( مش عارفة مالنا، أول ما دخلنا الكلية كنا بندعي لبعض بالتفوق الدراسي وفجأة الدعاوي قلبت على وتيرة " ابن الحلال، ربنا يستر " :) ) جاتلي ومعاها اللاب توب بتاعها وشاحن الموبايل وكروت شحن وشوكولاتة وحبة حاجات حلوة من غير ما أطلب منها أي حاجة !!!!! ... بجد أنا عيطت من شدة الفرحة، أنا فعلا كنت محتاجة كل الحاجات دي بس ما كنتش مركزة ... قالتلي أسلي نفسي باللاب بدل الزهق اللي أنا فيه ... وأنا بس قعدت أعيط وأدعيلها ، عمري ما هنسى اللي عملته معايا .. سابتلي اللاب توب وقالت هتاخده قبل ما أمشي عشان ما أشيلهوش ولو احتجت حاجة أقول لها ... بصيت لاقيت الشوكولاتة تكفيني يومين فاتطمنت ....

++ D: ++
اليوم اللي بعديه كان ما فيهوش أي إثارة غير كل ساعة ممرضة تقيس حرارتي وتغير المحلول العجيب اللي مركبينه في شرايني بدل الأكل عشان ما أموتش وما كنتش لسة أكلت ولا شربت أي حاجة بس كنت متطمنة إن معايا شوكولاتة عشان لو حاجة حصلت ... وكان في ممرضة تقريبا هيا المسؤولة عني مستفزة أوي كل شوية تقول لي : " عاملة إيه يا شاطرة " وأنا بيكون نفسي أقول لها " هاتيلي المصاصة واعملي لي قطتين عشان أحس إني شاطرة بجد " :) ... واحدة عندها 18 سنة بيقولوا لها يا شاطرة !!!! المهم، جه الدكتور وطبعا عمل زعلان عشان أنا مش راضية أكل حاجة وقعد يقول لي خلاص لازم تكلي ولازم تبدأي تمشي ... حسيت إنه شرير أوي .... وقعد يقول لي " هتخلينا نتحايل عليك زي العيال الصغيرة " !! وماله ؟؟ مش هما شغالين يا شاطرة يا شاطرة من أول ما دخلت ؟؟؟ :)
قال لي لازم أسيب المستشفى عشان عضلات بطني تبدأ تتعود على المشي وأنا قلتله أنا أصلا مش قادرة أقوم من السرير ... المهم، اليوم التالت الصبح قررت إني اتخنقت من المستشفى والممرضات وزهقت من كلمة شاطرة :)، فقلت أروح البيت وقعدت تقريبا نص ساعة ألبس ...
جت منى وأخدت اللاب توب وروحت البيت الحمد لله ....أقو
البنات والدكتورة نهى كانوا كل شوية يكلموني ويقولوا " خلصنا محاضرة كذة " ... " اتلغى سكشن كذة " عشان يسلوني ... الدكتور كان بردو بيكلمني ويقول لازم أنزل وأتمشى فأنا ما صدقت بس للأسف الألم كان رهيب أويييييي كنت بمشي زي الأطفال أو العواجيز وأنا جاطة إيدي على مكان العملية طول الوقت وكنت السكة اللي بمشيها في 5 دقايق، بقيت بمشيها في تلت ساعة وبصويت .... كان المفروض يكون عندنا سوسايتي بريزنتايشن أنا وسلمى وزينب وريم وسمر وعبدالله وسامي الاسبوع اللي بعديه والناس قالتلي هتقول للدكتور يحط حد بدالنا ويأجل بتاعنا بس ما نفعش ...
الدكتور كان قايل لي ما أروحش الكلية إلا بعد أسبوعين بس أنا عشان خاطر الإصرار وتحدي الصعاب :) روحت عشان قسمنا الحبيب والبريزنتايشن ... روحت الكلية قبل البريزينتايشن بيوم عشان أتدرب مع الجروب وروحت البيت على طول ... جيت يوم البريزنتيشن والدكتور خالد ناجي كان فرحان بيا أوي إني جيت ( عشان الإصرار بردو وتحدي الظروف :) ) وقلتله إني همشي بعد ما أتكلم على طول قال لي " كتر خيرك إنك جيتي أصلا :) " ... المهم، أنا كنت اتدربت مرتين على الكلام اللي هقوله وبدأت أتكلم الحمد لله وأنا طول الوقت حاطة إيدي على مكان العملية عشان بتوجعني أويي :( الدكتور قعد يعرض عليا أقعد بس أنا كنت حالفة إني هبقى زيي زي أي واحد سليم ولازم أدي البريزينتايشن حقه فمينفعش خالص أقعد .... صحابي صوروني وكانوا فرحانين بيا أوي :) الحمد لله .... خلصت وطلعت على طول، بعد 3 دقايق جت إيمان ورايا تقول لي إن الدكتور قعد يتشكر فيا ويقول أسلوب إلقائي حلو أوي ويقول ما شاء الله واحدة طالعة من عملية وقدرت تتكلم أحسن من ناس كتار أوي ... دة كان فضل من الله ودي كانت أول بريزنتايشن ليا في الكلية :) ... أنا فرحت أوي الحمد لله :) ... إيمان بقة إلهي يسعدها ويفرح قلبها ويرزقها بابن الحلال ( بردو :) ) كان ليها أقوى وقفات معايا من أول ما بدأت أروح الكلية وهيا بتشيل لي الشنطة كل يوم وتوصلني لحد المشروع عشان أروح ... صورتلي كل المحاضرات اللي فاتتني وجابت لي كل الحاجات اللي ناقصاني ... الحمد لله، كل مرحلة كان ربنا مسخر لي واحدة تقف جنبي وتساعدني :) ...
أفتكر أول مرة أروح الكلية بعد العملية البنات قعدوا يتخانقوا عليا أقعد جنب مين فيهم :) وفي الأخر قعدت جنب إيمان ... كانت محاضرة ديجيتال لدكتور مجدي عبدالعظيم ربنا يسامحه، الدكتور دة من أول ما دخلت القسم وهو بيحبني بطريقة غريبة ... البنات كلهم عارفين كدة، لما أقول له مش فاهمة، يقول لي " إن شاء الله عنك ما فهمتي " !!! ولما يسألنا فاهمين ؟؟ يقول لي " طبعا انت مش فاهمة حاجة وطز، أنا مش هشرح لك حاجة " ... وحاجات تانية زي كدة :) ... المهم، أنا كان بقالي تقريبا 4 أسابيع مش منتظمة في الحضور، آجي فترة الاقي نفسي تعبت أجي مروحة ... بس دي كانت أول محاضرة أقرر أنتظم فيها وكان عدى عليا 5-6 محاضرات ديجيتال ... سبحان الله، راح الدكتور سأل سؤال وقال لي أجاوب عليه .. قلت له ما أعرفش، قال لي " ما تعرفيش إزاي وأنا لسة قايلها المحاضرة اللي فاتت "، راحت إيمان قايلة له إني أنا فدوى اللي عملت العملية وقال " حتى ولو " وقعد يضحك !!!!!!!!!!
أنا قعدت تقريبا شهرين بمشي بالعافية وكل ما أضحك أو أعطس مكان العملية يوجعني وكنت طول الوقت بقول مش هستسلم للألم، وكنت بقعد أعمل أي بروجكت علينا وأنا بعييط من شدة الألم ... بدأت بقة أعوض الشهر اللي فاتني لو عندنا فترة فاضية أروح لحد من اللي في الدفعة يشرح لي وأول حاجة بدأت فيها كانت الديجيتال، وقعدت أقول ماشي يا دكتور ... في حد اقترح عليا أأجل السنة بس الإنسان دة طول عمره مش عاوزلي الخير ولما قلت لماما على الإقتراح قالتلي دة عاوز يخلص منك ويخليك برة الدفعة، اوعي تأجلي حاجة وعشان احنا كنا لسة سنة أولى، كان الباش مهندس حازم وبديع إلهي يوفقهم ويكرمهم تقريبا مسؤوليين عننا وكنا ديما لما نتزنق نروح لحازم ربنا يسعده ويوفقه لكل خير ... مرة كان عندنا فروحت له وقلتله إن حالتي كذة كذة والناس العادية مش ملاحقة تذاكر حاجة ما بالك أنا ضاع عليا شهر وقلتله على اقتراح تأجيل السنة، قال لي ما تسمعيش كلام حد، أنا عارفك من بداية السنة، ما شاء الله، عندك إصرار وعزيمة جامدين أوي ومش بتستسلمي بسهولة، ما تسمعيش كلام حد واجتهدي وربنا مش هيضيع تعبك أبدا ... بجد ربنا يكرمه، كنت بحس إنه الأب الروحي بتاعنا ودلوقت مشى والدنيا بقيت فعلا ملخبطة من غيره :((( ... ربنا يسعده مع هند ويسعد هند معاه يا رب، بجد الاتنين يستاهلوا كل خير ما شاء الله :) ....
كملت إصرار وتحدي وقعدت أحاول قد ما أقدر والحمد لله خلصت سنة أولى وجبت فيها نفس النسبة اللي جبتها في إعدادي ( ونفس النسبة بالظبط في تانية ) وربنا يستر، الترم الأول بتاع تالتة نزلت 5 درجات في المية !!!
قدر الله وما شاء فعل، أنا مش زعلانة والله بس صعب عليا الإمتياز اللي كنت جايباه في أول تلات سنين ... مين عارف الخير فين ولا ربنا عمل كدة ليه :) ، أنا متأكدة إن أي حاجة تحصل لي فهيا أكيييييييد خير ليا ولو كنت أجلت السنة، فكان هيكون دة الخير ليا برضو .... لازم الواحد مهما حصل له يحمد ربنا ويرضى بأي حاجة ربنا يكتبها له :) وأكيد أي حاجة تحصل لي بردو فيا بسبب بعدي عن ربنا أو تقصيري في الثقة فيه والتوكل عليه والأخذ بالأسباب :) ...
كان في كذة موقف حصلوا معايا في سنة أولى واتصرفت فيهم غلط خالص ولحد دلوقت مش عارفة أنا إزاي عملت كدة بس فعلا اتعلمت منهم كتير أويييييييي الحمد لله... والحمد لله اني اتعلمت دروس قاسية أوي من أول سنة ونص ليا في القسم :) والحياة عبارة عن خبرات بنكتسبها بالأخطاء والتجارب وصدق اللي قال
" Assert your right to make mistakes. If people can't accept your imperfections, that's their fault "
دي كانت قصة أول عملية ليا في حياتي ( يا رب تكون آخر واحدة ) في أول سنة ليا في قسمي الحبيب، بس كنت حابة أقول إن أي حد حصلت له أي حاجة سواء مستواه نزل أوي بعدها ولا لأ، سواء أجل السنة أو لأ، اي حاجة مهما كانت تحصل له، فهيا أكيييييييييييد لازم يثق إن دة الخير ليه ودة أفضل إختيار ربنا عمله له والأيام هتثبت له إن فعلا دة كان أفضل حاجة وممكن كانت حاجات كتيرة حلوة مش هتحصل له أو ناس كتيرة حبهم ماكانش هيعرفهم إلا عن طريق الحاجة اللي هو حاسس إنها إبتلاء من ربنا ... وديما ديما " أنظر إلى النصف الممتلئ من الكوب " ...
أنا عن نفسي العملية دي خلتني أتعفي من امتحان الميد تيرم بتاع البرمجة خالص :) والدكتورة نهى حطتلي درجات على البروجكت بس، وأنا صراحة لو كنت حضرت الإمتحان ما كنتش كتبت أي كلمة عشان فعلا كان صعب بالنسبة لي :) الحمد لله ... وكمان بينت لي حب الناس ليا ووقفتهم جنبي ربنا يباركلي فيهم ما شاء الله :) .... أما عن الديجيتال، فأنا جبت فيها امتياز الحمد لله وكنت هموت وأروح اقول للدكتور " شوفت بقة ؟؟؟ هزقني براحتك :) " أصله كان أحيانا بيقول عني غبية !!! أنا أول ما دخلت الكلية وفي أول سنتين بالذات كنت بهتم أوي بكلام الناس ومين اتريق عليا ومين اتكلم عني ومين مش عاجبه أسلوبي بس دلوقت الحمد لله ما عاديتش فارقة والله طالما الواحد بيحاول يمشي صح ومابيعملش أي حاجة تغضب ربنا، ووالله كلام الناس بيجيب لورا وبيهدم، أحلى حاجة الواحد يكون في حاله و " طنش، تعش منتعش " ....
شكرا لكل اللي لسة بيقرأ :) ، فدة دليل على اهتمامك بيا، وشكرا أوي لكل من وقف جنبي سواء في سنة أولى أو في حياتي كلها أو أي حد لجأت له في أي موقف في أي سنة من السنوات وساعدني :) ....
وإلى لقاء قريب ( من غير عمليات :) ) إن شاء الله
:) ويبقى الأمل :)