عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Saturday, September 18, 2010

الشاعرة فدوى :) ء

أنا مش هقول زي بقية الناس إني حاسة إن السنة دي هتبقى كويسة، لا ، أنا واثقة بإذن واحد أحد إنها هتكون أسعد سنة في حياتي أو على الأقل من أسعد سنين حياتي .. إن شاء الله هستمتع بكل لحظة عشان خلاص أنا بودع الكلية اللي بجد هتوحشني أوي أوي أوي وأحلى سنين العمر هي سنين الكلية فعلا زي ما الكبار كلهم بنسمهعم بيقولوا :( ... المفروض الواحد ما يضيعهاش في الزعل والاكتئاب لإنه جرب يكتئب قبل كدة والأوضاع لم تتحسن، بل بقيت أسوأ !!!ء
شعاراتي السنة دي بإذن الله:ء
فليرضى عني الناس أو فليسخطوا ** أنا لم أعد أسعى لغير رضاك
اتق الله حيثما كنت، وأتبع السيئة الحسنة تمحها، وخالق الناس بخلق حسن
ادعوا الله وأنتم موقنون بالإجابة
رزقي لن لن لن يأخذه أحد غيري
الابتسامة والصبر والثقة والتوكل وحسن الظن والدعاء ومساعدة الأخرين وتقبل عيوب الغير وما أقعدش أكتر من نصف يوم متخانقة مع حد
من وجد الله فماذا فقد، ومن فقد الله فماذا وجد
"وعجلت إليك رب لترضى"
Everything I want is on its way to me .. If it never comes, than Allah knows it was not good for me :)
-----------------------------------------
من سنتين تقريبا وأنا داخلة مكتبة الاسكندرية، كنت بعمل تصريح للاب توب بتاعي فالراجل سألني "اسمك إيه ؟؟" "فدوى أحمد" راح قايل لي "ياااه، فدوى ؟؟" أنا طبعا قلت دة يا إما راجل بيستظرف أو عاوز يفتح مواضيع وبتاع وأنا مش بتاعت المواضيع دي خااالص .. بس قال لي "تعرفي إن في شاعرة فلستينية اسمها فدوى توكال " ؟؟ أنا معرفتش أقول له إيه، فقلت "طيب" ... المهم، طبعا أنا يوميها كان ورايا شغل كتير أوي فمكنتش فاضية لفدوى ولا غيرها .. بس سبحان الله، بعد فترة طويلة أوي (تقريبا سنة) ، كنت بقرأ على النت أشعار لاقيت نفسي بدور على "فدوى توكال" ... طبعا استعنت ب"جوجل صديقي" بس ما لاقيتش أي حاجة تدل على أي "توكالات" ... المهم، لاقيت "فدوى طوقان " ... لاحظ الفرق الشاسع بين الاسمين !! طبعا النطق المصري للحروف العربية له تأثير عظيييم، أنا طبعا قعدت أضحك، الراجل بوظ اسمها خاااالص !! آه، نسيت أقول إني كمان سألت شخص عن الشاعرة دي في يوميها "تعرف فدوى توكال" وهو طبعا قال "لأ" لإنها مش موجودة
المهم، طلعت في فعلا شاعرة فلسطينية "مش فلستينية" اسمها فدوى وأنا فرحت أوي أوي أوي، حسيت إنها بشرة خير
قرأتلها حبة قصائد، وفعلا كالعادة زعلت إني ما كنتش أعرفها من زمان بالذات إن اسمها زي اسمي .. إن شاء الله هنشر الأشعار اللي عجبتني بعدين

طبعا هي توفيت من 7 سنين ربنا يرحمها :((( ، بس لاقيت قصيدة بعنوان "أكاليل الوداع " إلى روح الشاعرة الفلسطينية فدوى طوقان
والكلام خلاني فعلا أعيط
أنا كتبت خاطرة صغيرة بعد أما قرأتها، قلت
" يا أبيات الشعر لا تحزني، فإن كانت ابنة طوقان قد فارقتك، فقد ولد التارخ ابنة أحمد "
طبعا ابنة أحمد دي تبقى أنا
:D
بس، أسيبكم مع "أكاليل الوداع" ... يا ترى حد ممكن يكتب فيَ قصيدة لما أموت ؟؟ يا ترى هتكون "الحمد لله إننا خلصنا منك " ولا "الدنيا كئيبة من غيرك " ؟؟؟ الله أعلم

أكاليلُ الوِداع

13-12-2003
إلى روح الشاعرة الفلسطينية فدوى طوقان

ودار الزمان
وانا أدور كما المكان
فالجُرحِ في قلبي مُقيمْ
إني أذوبُ تألُماً
والقلبُ يسكُنهُ الحميمْ
كي يذرُفَ الجُرحَ القديمْ
حتى إذا جاء الصباحْ
ليحملَ الخبرَ الصِراحْ
فدوى وقد حان الرواحْ
آهٍ على ذاكَ الصِراحْ
هو صعقة ٌ
هو صرخة ٌ
هو صدمة ٌ
...
همٌ تُخضبهُ الجِراحْ
فيا شعراً وقد فارقت أماً
فلتعتكف ليلَ النِواح
هُناك في جرزيم قد لُبِسَ السوادْ
وهناك في نابُلسَ يغمُرنا الحِدادْ
وهُنا قصائدُ
مُزنةٍ غزيةٍ
باتت تُحَوّم في البلادْ
لتبكي في الذُرا شمس العباد
يا فدوةَ الطوقان واأسفي عليكِ
سأبعثُ كُلَ قصائدي يوماً إليكِ
تأتيكِ من مُنطارِنا
تُودع مقلتيكِ
تُودعهم
بوداع شاعركِ الصغيرْ
وتُودعهم
يا فدوةَ اللحنِ الأخيرْ
يا رحلة ً جبلية ً
ومشواراً عسيرْ
فأنا هُنا
في غزتي
غُصنٌ كسيرْ
طيرٌ أسيرْ
أقول الوداع
وداعاً وداعاً وداعاً وداع
وداعاً أيا فدوةَ العاشقين
وداعاً بقلبٍ ولحنٍ حزين

1 comment:

cse-student said...

أنا عرفتها وعرفت أخوها بسبب تميم البرغوتي ..
لما جاب سيرتهم في قصيدة ستي أم عطا ..

"راح أقول اللي قاله طوقان قبلي .. أخو فدوى وابن العروق الزكية .. في يدينا بقية من بلاد ..فاستريحوا كي ما تضيع البقية "

للعلم أخوها ابراهيم طوقان كان شاعر برضه .. وهي اتعلمت منه كتير ..

ولو اهتميت بالشعر الفلسطيني - تميم وفدوى - شوفي كمان مريد البرغوتي والد تميم ..رغم إن القصائد الموجودة له على موقع أدب مش كتير ..بس يستاهل يتقرأ له كتبه .. زي كتاب "رأيت رام الله "
أظن إنه هيعجب حضرتك جدا ..

Post a Comment

comments are always welcomed :)