عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Friday, November 19, 2010

خواطر ما بعد العيد


العيد دة كان جميل الحمد لله بغض النظر عن افتقادي لأهم أعضاء أسرتي والحمد لله على كل حال :( ... طبعا كل ما أجتمع مع أهلي، يعلقوا إن أخويا مش بيسلم على الستات بإيده وإني مش بسلم على الرجالة بإيدي عشان طبعا حراااااام بدون أي خلاف، بس عادي يعني، الواحد أخد على التعليق من الناس على كل حاجة في حياته تقريبا بس دي فعلا بقيت سيرتهم اللي بيتسلوا بيها كل أما يشوفونا مش عارفة ليه :( ... بعدين كل مرة يشوفوني يقولوا "انت لسة لابسة النقاب ؟؟ اقلعيه بقة دة سنة" (مع إنه فرررض) ونقعد بقة في نقاش حاد عن الموضوع دة بس السنة دي كان الوضع متطور خااااااالص، ما شاء الله، بقوا يقولولي "انت لابساه ليه ؟؟ دة لا فرض ولا سنة " !!!!!!!! أنا روحت قايلة "ولا حتى حلال؟؟؟!!!!!" ... قعدوا يضحكوا مع إن دمي كنت متضايقة أوي وأنا بقولها (تحوييير وتألييييف وتزوييير وتخريييف في الدين، ربنا يهدينا ويهديهم ويهدي الجميع للحق) ... ولا حتى سنة ؟؟؟؟ يا سبحان الله !!! دة على كدة بقة المرة الجيا هيقولوا "ولا حتى حلال، دة بدعة ولازم تتوبي منها"!!! طبعا الواحد قعد يتكلم كالعادة، بس قالوا "شيخ الأزهر اللي قال كدة" !!!! ..... معلش بقة، أنا ملاحظة فعلا إن الأزهر بقاله فترة كدة بيألف في الدين وبيحارب حاجات في الدين وبيطلع فتاوي فقهية عجييييبة مع إنه زماااان كان رمز من رموز الدين الصحيح فعلا وللأسف تقريبا كل الناس اللي في مصر بتاخد فتاويها منه وحسبي الله ونعم الوكيل في المسؤول عن تدهور الأمة وبعدها عن ربنا
------------------------------
الحمد لله لسة في ناس تانية بقة بتوزني إني أقلع النقاب وبتقول بكل ثقة ( أنا جوزي شغال مع أعضاء هيئة التدريس وبيقول إنهم مطلعين قرار إنهم ما يدوش المنتقبات امتياز =)) ) !!!!.... بجد ههههههه ... يا ستي ما يهمنيش الامتياز ... وتقول (أصلك لما لبستي النقاب، إدوكي جيد جدا في ثالثة، طول عمرك بتجيبي امتياز من أول ما دخلتي الكلية) .. والله أنا اللي كنت مضيعة خالص السنة اللي فاتت وكنت مش مهتمية زي كل سنة وكنت بقول "زي ما تيجي تيجي" ..... أعوذ بالله من شياطين الإنس !!! .. أنا مش عاوزة الامتياز دي، ارتاحتوا ؟؟ بعدين لو ربنا كاتبهالي، هاخدها سواء بنقاب أو من غيره وغصبا عن كل اللي في الكلية والكون ... أصلا قوانين الله فوق قوانين الجميع (لا يُسأل عما يفعل وهم يُسألون) (إنما أمره إذا أراد شيئا أن يقول له كُن فيكون)، سبحانه :) ... بعدين الحمد لله أنا بقالي سنة و8 شهور ما شاء الله لابساه (ربنا يثبتني ويهديني)، يعني مش عارفة انت لسة بتحاولي في إيه ؟؟؟!!! وناس مصممة إني أقلعه وألبسه لما أتجوز =)) .. أنا مش فاهمة إيه الحكمة ومال الجواز بيه ؟؟ بيطلعوا حجج واهية وأسبب عبيطة أوي ... بجد حاجة تنرفز .... ربنا يهديهم ويهدينا
-------------------------------------
ء"حضرتك فاضي خمس دقائق" ؟؟؟ بصلي بكل ما يملك من استحقار كإني بشحت منه وقلع نظارته بتأهب كإنه هيتخانق معايا وشخط بكل ما يملك من قرف "عاوزة إيه " ؟؟؟ ربنا يسامحه ... بجد الدنيا وحشة أوي بيه
---------------------------------
الحمد لله ربنا بيسخر لي ناس لما بركب المشروع والناس تقعد تزق وتلزق فيا، مرة واحد ما أعرفهوش ولا عمري شفته راح قال للناس "استنوا في واحدة منتقبة ما تزقوش" :) ومنع أي حد يدخل لحد أما أنا أدخل وأقعد :) ... ومرة تانية واحد راح حاطط دراعه وسادد بيه المشروع وخلاني أنا بس أعدي وقال للناس استنوا عشان ما حدش يلزق فيا :) !!! وأنا لا أعرف دة ولا دة !!! سبحان الله :) ... بجد اللهم لك الحمد، بتسخرلي خلقك :) .. اللهم أدم علي نعمك واحفظها من الزوال واجزى كل الناس اللي بتقف جنبي خير الجزاء
-----------------------------------
الحمد لله ما فيش نصيب السنة دي :(( ... قدر الله وما شاء فعل :( كان نفسي أوي
-----------------------------------
When I needed you the most, I looked around, but you were no where in sight ... I shall not look for you again :( , go away and leave me alone !! Thank you ! ;(
------------------------------------
كفاية كدة عشان الناس المتابعة ووراهة مذاكرة ( قال يعني أنا ما وراييش مذاكرة) ء
ربنا يوفقنا جميعا يا رب سواء بنقاب أو من غيره
:D

2 comments:

د. عليــــــــــــاء said...

فيدوز انتي عسل أوي

أنا حاسة إني قعدة بكتشفك

يا مفتية

ربنا يثبتك على الحق و يهديكي

و يحميكي

ويسعد قلبك

فيه حاجتين

احب اوضحح ان العضو الهام ده أنا و ماما ( لأننا عضو واحد )

وإنه اللي محصلش نصيب فيه السنة دي هوا .......

ولا بلاش

السنة لسة مخلصش إلا نصها يا آنسة

اصبري

بوسة

Anonymous said...

أنا قلت "أهم أعضاء" ما قلتش عضو واحد
كمان أنا كنت بقصد نينة وماما وبابا مش انت
ههههههه
طبعا انت أكيد أهم عضو بس كلكم مرة واحدة مش موجودين كانت صعبة عليا أوي بالذات نناية حبيبة قلبي

صراحة أنا لسة كمان بكتشف نفسي، الظاهر إني بدأت فعلا أبقى "فدوى"ء

السنة خلص ربعها مش نصفها يا دوك بس أنا مش قصدي اللي في بالك خاااالص (يا بنتي الواحد بيكتشف حاجات بتخليه يغير فكرته عن ناس كتيرة للأسف وعن الحاجات دي عامة)... اللي كان نفسي فيه السنة دي خلاص مش هينفع يتعمل السنة دي قدر الله وما شاء فعل ... وتاني حاجة كان نفسي فيها بردو السنة دي مش هتحصل عشان أنا حياتي كدة الحمد لله، لازم البهدلة واللخبطة قبل تمام أي حاجة، وانت عارفة يعني حاجة زي كدة ممكن تاخد 4-5 سنين لو مشينا بمعدل آخر مرتين حصلوا
هههههههههههه
يا رب تكوني فاهمة قصدي
الحمد لله، الحمد لله

Post a Comment

comments are always welcomed :)