عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Friday, March 18, 2011

الموقف الحق


أنا مندهشة من تسرع الناس اللي عندي في الدفعة .. بقالي فترة كبيرة مش بخش على الياهو خالص عشان الجيمايل أريح بكتير وكل حاجة -بما فيهم حاجات الدراسة- بتتبعتلي عليه، بعدين واحدة صاحبتي اتكلمت عن إيه اللي بيحصل في الmailing list على الياهو، دخلت وكانت المفاجأة
ناس بتقوّل الناس حاجات وبيقولوا مش عارف مين قال إن التصويت ب"نعم" فرض شرعي مع إن ما حدش خااالص من السلف قال كدة وإن كان قال كدة فدة اجتهاد منه ومش معناها خاااالص إن اللي يصوت ب"لا" دة كافر ولا علماني ولا ليبرالي زي ما الناس كلها دلوقت بتغني ومبسوطة وبتقول "خلاص، أنا بقة علمانية وليبرالية" !!! افهموا معناها الأول !!!

كمان ناس بتقول بقة طالما اتقال إن اللي بيقول لأ أكترهم علمانيين، هنعاند ونقول لأ وشوفوا بقة احنا علمانيين بجد ولا لأ ؟؟؟
مش عارفة الناس مالها، الناس حرة بتاكل اللي تاكله وتلبس اللي تلبسه وتصوت باللي تصوت بيه طالما لم تؤذي أحد !!! كمان بفكركوا إنكم تستخيروا كذا مرة قبل ما تروحوا وربنا يقدم اللي فيه الخير
-------------------------

والناس اللي بتقول إن السلف تلونوا ونافقوا، هما أصلا مش عارفين أكتر ناس كانت متضررة من النظام السابق هما مين وأكتر السجون كانت مليااااايانة بمين لمجرد إنهم بيقولوا "قال الله وقال رسول الله" ولمجرد إنهم عاوزيننا نرجع للدين الصح اللي كانوا الصحابة عليه
:(((((

هناك من ثار ل18 يوم وكان يؤيدهم أنهم ليسوا غرباء (مشيين مع التيار)، وأناس ثاروا لمدة 30 سنة وكانوا غرباء أثناء هذه الثورة


يا جماعة، ما تمشوش مع التيار، "أنت الجماعة ولو كنت وحدك"، دي كلمة قالها محدّث العصر الشيخ أبو إسحاق الحويني حفظه الله... لا يستوحشنك طريق الناجين لقلة سالكيه .... ويا ريت نحترم شيوخ الدعوة وكفاية بقة طعن فيهم واستهزاء بكلامهم .. حسبي الله ونعم الوكيل

كمان كذا قس وكنيسة بيدعوا بالتصويت ب"لا" ليه ما هجمتوش عليهم وجيين تهجموا على اللي بيحكموا فينا شرع الله ؟؟!! أتوقع إن الحكم الدكتاتوري إنتهى (إن شاء الله) وكل واحد له مطلق الحرية وإن شاء الله ما يكونش في تزوير (يــــــــــــــا رب)


3 comments:

The Trader said...

السلف ما قالوش كده خالص وانا سمعت شيوخ كتير وقابلت ناس منهم كتير !! ..
هما موافقين علي نعم ولكن لم يقولوا ان لا حرام !!!

الي حصل ان فيه لافته كان مكتوب عليها التصويت بنعم واجب شرعي وكانت مكتوب جنبها الاخوان المسلمون مع انهم جم بعد ذلك ونفوا تماما !!

الموضوع كله ان الي بيقولوا لا بيحاولوا يدافعوا بأي طريقة عن رأيهم وده متوقع لكن علي ما يبدو ان الدفاع وصل للتبجح بناس انا ذات نفسي مستني الفرصة الي اعملهم اي حاجة وهما السلف ... لاني ما شفتش حد ساعد الناس ساعة ماكنا خايفين ننزل غيرهم في الشارع وفي كل مكان كانوا بيعرضوا المساعدة !! ..

واكيد عارفة مين صاحب الدستور "الاصلي" الي كان ماشي جنب البرادعي ايام الثورة ولازم يخدم فكره بأي طريقة ...
علي العموم مش مهم مين نعم ومين لا !

اهم حاجة مصر تتقدم لادام وما نرجعش تاني

Anonymous said...

الحمد لله بجد :)
أنا قابلت كمية ناس بتهاجم السلفيين الكام يوم اللي فاتوا لدرجة إني حسيت خلاص إنهم مهاجمين من جميع الناس :(
جزاك الله خيرا
بعدين ناس بتقول إنها هتقول "لأ" وعمالة تدافع عن "لأ" عشان ما حدش يقول عليها إنها من السلف أو الإخوان!!!! كإنهم يعني يُستعر منهم ويا ريت حتى نوصل لجزء من اللي بيعملوه :( جزاهم الله خيرا
وحسبنا الله ونعم الوكيل في اللي بيزرع الفتن دي

Anonymous said...

لأ، واللي يغيظ كمان الناس اللي فجأة طالعة تقول إن السلف هما اللي أعداء الدين وبيعملوا الحملات بتاعتهم عشان مصالحهم الشخصية !!!! نفسي أفهـــــــم إمتى كان ليهم مصلحة شخصية ؟؟؟ والله لو المصلحة الشخصية يقصدوا بيها الدين، فللأسف هما كدة بيبعدوا نفسهم عن الدين ... أنا مش بتكلم عن اللي اختلفوا، أنا بتكلم عن اللي طعنوا فيهم ... ليهم الجنة إن شاء الله وإن طال بقاؤهم في الدنيا "ألا إن سلعة الله غالية، ألا إن سلعة الله هي الجنة" :) ..
اللهم اجعلنا من أصحاب الجنة

Post a Comment

comments are always welcomed :)