عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Wednesday, September 7, 2011

"إنها هي"


قلمي ليلة امتحان ال I.S (يرحم أيامه)
-------------------------------

"إنها هي" ... كلما ذهبت إلى مكان ما سمعت تلك الهمسات، همسات كل من رآها ... فالجميع يتهامسون "إنها هي" ولكنها تجهل السبب ... كان الأمر في البدء مضايقاً لها للغاية وكانت تشعر برغبة شديدة في الصراخ بهم وسؤالهم ماذا يعنون ولكن خجلها منعها من ذلك .... قررت ألا تُبالي، ربما الخطأ بهم ... ولكن ذهابها للعيش والعمل في مكان آخر لم يمنعها من سماع نفس العبارات الآنفة ... ماذا دهاهم ؟؟؟ أم ربما ماذا دهاها هي ؟؟؟ لا يمكن أن يكون الجميع مخطئاً !!! حاولت أن تسترجع ماضيها، ماذا كان يحوي ؟؟؟ هل كانت به أي مغامرات حميدة تُذكر بها ؟؟؟ أم هل ارتكبت جريمة ما قررت هي أن تنساها ولكن لم ينسوها ؟؟؟

ارتفع صوت أنفاسها وكاد أن يخنقها وهي تصعد إلى المسرح لأول مرة في حياتها ... قررت أن تريهم من "هي" بالفعل ولكن، وبعد أن استقرت قدماها على المسرح الضخم الذي أشعرها أنه العالم بأسره، وبعد أن رأت ألآف العيون تحدق بها، تذكرت سبب همساتهم ... "إنه هو" ... نعم، ف"هو" الذي كان وراء تلك الهمسات ... ثم عادت الهمسات إلى مسامعها من جديد، "إنها هي" ...

7 comments:

د. عليــــــــــــاء said...

ايه الغموض دا يا فيدو

وصفك عميق جدا لحوار مع النفس


مين هو في إنه هو

وإيه المسرح دا كناية عن غيه

حاسة كأنه مقطع من رواية

جميل

Anonymous said...

ربنا يخليكي يا لولي، هذا بعض ما عندكم

بس انت عارفة أختك بقة، غامضة وما حدش تقريبا بيعرف هي بتلمح لإيه في أشياء كتيرة أبدا مهما حاول

أنا عارفة أغلب الناس هيكون ظنها إيه وهو الظن "الروتيني" بتاع الحاجات دي، بس أحب أأكد لك إن الموضوع مش كدة خااالص

أنا فعلا كنت هكتبها رواية كبيرة (أو أطول على الأقل) بس انت عارفة بقة ليلة التسليمات عندنا بتكون عاملة إزاي، فدة الشاهد بتاع الرواية

TotaTota said...

انا عاوزه اعرف باقى الحكايه :((((((((

واحده بتموت في فدوه said...

غامضه جدا يا فيدو يانهار ابيض بعد مكنت الحمد لله بفك شويه من الغموض ده رجع اغمض(اكثرغموضايعني) من سابقه
الحمدلله:)
بس انا شايف ان أي حد متميز دايما الناس بتشاور عليه وتقول اهي أو اهو فكونها متميزه فده ليه تمنه
مما كتبت:);)

Anonymous said...

هي دي الحكاية كلها والله ... تعرفي الحاجات اللي مالهاش بداية ولا نهاية ؟؟؟
معلش بقة، مشيها كدة المرة دي يا توتة
:***

Anonymous said...

يا واحدة ياللي بتمكوتي في فدوى
أنا بمووووت فيكي أكتر ... ربنا يحفظك ليا
بعدين أنا بعرفك عشان بتكتبي اسمي غلط، قلت لك ألف مرة أنا فدوى ى ى ى مش فدوة
:D
بعدين انت كنت بتقولي "يا نهار أحمر" إيه اللي بيضه دلوقت ؟؟
:P
ظلمتي التميز جدا، ربنا يسامحك
:(
لا حرمني الله منك ومن وجودك وأنفاسك الغالية

Anonymous said...

الأسود مش للتشاؤم :)

دة لوني المفضل لإنه بيمثل الواقع اللي أنا فيه اللي ما ينفعش أهرب منه ولله الحمد

وعلى فكرة، الأسود شيك جدا بالذات في اللبس وبحبه في كل حاجة (عربيات، شنط، كتاشي، موبايلات، لاب توب)ء

ويقول علماء الفلك، أقتم ساعة في الليل هي التي تسبق الفجر مباشرة، لعل اللون الأسود يكون بشرى بفجر سعيد
:)
يا رب

Post a Comment

comments are always welcomed :)