عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Friday, September 23, 2011

أيام وتنقضي، ولا يقهر الأحزان إلا من رضي


أهي يا ستي رجعت الصدقة الجارية تاني :) .... يا رب تكون "صدقة" بجد وما أكونش أضليت أو غويت حد في وقت من الأوقات بالذات التداوين بتاعت سنة أولى وتانية هندسة لما كنت مش عارفة أنا بعمل إيه في دنيتي وكنت يادوب بتحسس الخطوتين اللي قدامي وبقول "يا ساتر" .....
-----------------------------

يا حُزن أرحل، لم تعُد تؤذيني ... فإن جرحتني، ف ربي إن شاء سيداوينى :)
------------------------------

إحساس جميل أوي لما تحط status على الfacebook وبعد كام ساعة تلاقي كمية كبيرة من صحابك حاططها .... اللهم استعملنا ولا تستبدلنا ... اللهم اجعلنا هداة مهتدين، غير ضالين ولا مضلين :)
------------------------------

سيفتحُ اللهُ باباً كنت تحسبُهُ ** من شدة اليأسِ لم يُخلق بمفتاحِ
------------------------------

:) :) :) ‎''Never feel sad on losing something in your life because whenever a tree loses its leaf, a new leaf is ready to take its place ... Just do not hold on the shades of pain and fear the new leaves of happiness ... Open your heart to the choice of Allah and put your trust in Him " .... :) :) :)
--------------------------------

جَفَّتْ دُموعي من فَوَاجِعِ ما أرى *** لَكنّ صَبري في الشدائدِ قُوَتي
واليومَ أُفُرِغُ دمع عَيني بالبُكاء *** نَدَماً على ما كان مِني وَيلتي
من "غُربتي" ل/ مصعب الرويشد
--------------------------

أن تكـــون واثـــق مــن نفســـك .. لا يعنـــي أنــــك مغــــرور
أن تبكــــي .. لا يعنـــــي أنــــك ضعيــــف القلــــب
أن تبتســـــم دائمــــاَ .. لا يعنــــي أنــــك لا تحمـــــــل همومـــــاً وأحـــــزان
أن تخطـــئ .. لا يعنـــــي أنــــك إنســـــان سيـــــئ
أن تسامـــح ... فهـــــذا يعنـــــي أنك إنســـــان رائـــــــع
------------------------------

من "لوعة الغُرباء" ، ل/ د. جمال مرسي

يا صاحِ دع عنكَ الهمومَ ، فإنها *** تسري كَسُـمِّ الحيّـةِ الرقطـاءِ
نحِّ التشـاؤمَ جانبـاً ، فكأنَّـهُ *** في سطـوِهِ كغمامـةٍ سـوداءِ
تمضي السنونُ بحُلوِها و بمُرِّها *** و بما حَوَتْ من راحةٍ و عنـاءِ
ويظـلُّ أمـرُ اللهِ فينـا نافـذاً *** بالحقِّ ، لا بشريعـةِ الغوغـاءِ
فاقنع بحكـم اللهِ فـي عليائِـهِ *** لا يملـكُ الإنسـانُ ردَّ قضـاءِ
(إلا بالدعاء القوي طبعاً بعد فضل الله)
-------------------------------

I love the beach, anything BLACK and adore horses, and when they are all combined together, leave me in my own enjoyment and don't remind me that I still belong to this world ....


I love waterfalls and can't wait to visit a real one.... I am also totally passionate about white horses but when both are brought close together, you feel it's Allah's Heaven in this ugly world... I can't wait to go to Heaven !!!

------------------------------------

اللي حصل لي دة كان بعد صبر كتير أوي ومؤلم جدا ... أنا عمري ما زعلت عشان سبب واحد ولا حتى عشان كذا سبب، بس لما كله يجي ورا بعضه كدة وكل حاجة تكون "مش مظبوطة" وتحس إن المشكلة إنك انت "انت"، لازم أكون وصلت للثمالة من الألم عشان يحصل لي انقلاب كدة ... فمش منطقي إن حد يجي ويقول لي "اصبري" !!! ... ما أنا كنت صابرة وما أمر الصبر عندما تتضح لك الحقائق إن الفرج غير طبلته من زمان أوي وما عدش الصبر بيفتحه !!! انقلاب رهيـــــــب حصل لي ..... انفجار قوي أوي هز أركان حياتي .... الحمد لله إن الشظايا لم تؤذِ أحداً غيري ... شكراً لمن ساعدني على العودة من "الأمل الضائع" إلى hopefulhopes مرة ثانية :) .... شكراً لمن أشعرني أنني أستطيع الوقوف على قدماي من جديد ... مش هقول أساميهم لإنهم فعلا كانوا كتار المرة دي ما شاء الله والحمد لله وحسيت بصدقهم في الوقوف جنبي وأنا قررت إني ما أذكرش اسم حد هنا أبدا عشان ممكن حد في لحظة وِحدة يقرأ ويقارن ويتاخد مني الحاجات اللي باقية لي في الدنيا المظلمة دي .... هما أصلا عارفين نفسهم حتى لو ما قلتش كدة في وجههم فما فيش داعي حد تاني يعرف هما مين .... الدنيا علمتني بمرارة رهيبة (ولسة مش راضية تحلَو الحمد لله)، ما حدش فعلا بيتعلم بسهولة، بس بردو مش كل الناس بتتعلم بطلوع الروح زيي، الحمد لله .... شكراً لمن ذكرني بقدماي اللي من شدة الألم الوجداني بطلت أحس بيهم ونسيت إنهم موجودين أصلا .... الحمد لله على كل حاجة، أحيانا الألم بيعلم الواحد أكتر من الفرح .... سحابة سوداء وهتعدي حتى لو قعدت كتير أوي، مصيرها تمشي بإذن الله ... مستنية أحتفل برحيلها .... مش هطلب سحابة بيضاء، مش عاوزة سحب خاالص، بحب السماء تكون صافية :) ....

No comments:

Post a Comment

comments are always welcomed :)