عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Saturday, February 11, 2012

ورحل "ابراهيم الفقي" رحمه الله :(




طبعاً هو غني عن التعريف ... بدأ حياته بيغسل الصحون في كندا ، بعدين قعد يكافح ويرقى لحد ما بقى مدير فندق وبقى مدير سلسلة فنادق وأفضل الفنادق في كندا كمان .... إنسان إيجابي ، كان بيدرس التنمية البشرية والتحفيز الذاتي ... أكتر الناس العايشة اللي أثرت في .... عدت علي أيام في حياتي لا يعلم مدى صعوبتها إلا الله وبعد فضل الله هو اللي خلاني أحلف إني أكمل وأوصل واقوم كل ما أقع ... علمني حاجات كتيرة أوي أوي أوي .... كنت أنا ورضوى بنحب نحضر له ندواته ونتفرج على برامجه :((( .... وكنت أنا وسم سمز بنفكر بعض باللي بيقوله :(( .... فعلا والله الفضل له بعد الله في أكتر الحاجات اللي وصلت لها ولو كانت بسيطة .... كنت كل ما أقع ، ربنا يبعته لي عشان اقوم تاني :((((((((((( .... بجد ، العالم خسر خسران عظيم أوي ، ربنا يجعل مثواه الجنة ....

الصبح سمعت إنه مات محروق في بيته في مدينة نصر وقعدت أقول يا رب تكون إشاعة بس للأسف كل مدى بيأكدوها ... موته هزني وهز ناس كتار .... ربنا يرحمه :((

يا الله !!! نفسي حد يطلع يكذب الخبر بس للأسف الكل بيثبته أكتر

اخر جملة كتبها الدكتور ابراهيم الفقى رحمة الله عليه على تويتر : " ابتعد عن الأشخاص الذين يحاولون التقليل من طموحاتك بينما الناس العظماء هم الذين يشعرونك أنك باستطاعتك أن تصبح واحدا منهم " .....

صعب أوي أنسى كلماته دي اللي بترن في راسي من أربع سنين (أول ما عرفته) وكنت دايما بحاول أقلده في قولها أمام صحابي بس كنت بفشل ، روحه بتحسيها هي اللي بتتكلم : " عيش كل لحظة كأنها آخر لحظة في حياتك...عيش بحبك لله سبحانه وتعالى، عيش بالتطبع بأخلاق الرسول عليه الصلاة والسلام والأنبياء والرسل والصحابة وأولياء الله الصالحين، عيش بالكفاح والالتزام والصبر والحب ، وقدّر قيمة الحياة " - ودة ختام كل حلقات د. ابراهيم الفقي رحمة الله عليه وختام التدوينة دي عشان مش قادرة أكمل .... ربنا يجزاه عني وعن كل اللي ساعدهم خير الجزاء ....

1 comment:

Radwa said...

يا رب يتقبله عنده من الشهداء :(( فى قمة الأسى أنا

وجدت الجملة دى و أثرت فيا جدا : "اتعرف شيئا , انا اتخيل الدكتور ابراهيم لو كان بامكانه الحديث الينا سيطلب منا ان ناخذ هذا الحدث المؤلم و نحوله الى طاقة ايجابية. فمثلا سيقول لنا ,هل انتم تحبونني؟ هل تريدون تخليد اسمي؟ هل تريدون تزويدي بالحسنات الاضافية؟ ابدا بالتغيير الان, اتبع نصائحي و استغل الطاقة المهدورة في الحزن للعمل و فعل الخير, انا لم امت فعلا, انا حي في قلوبكم." هذه قوة ابراهيم الفقي, كان يحول العراقيل الى ارض مبسطة. رحمك الله. رحمك الله :((((

Post a Comment

comments are always welcomed :)