عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Sunday, December 26, 2010

Failing to plan, is planning to fail


الحمد لله وحسبي الله ونعم الوكيل، اللهم إني أشكو إليك

أحداث كتيرة قاعدة بتحصل وأنا عقلي مش مستحمل فعلا التصادمات النفسية دي كلها :(( .... من اسبوع تقريبا، اتقال علينا اننا أسوأ دفعة شهدها القسم ( يا ترى نفس الكلام دة اتقال لكل الدفعات ؟؟) وإن المعيدين كلهم بيكرهونا ومش طايقينا ومش عاوزين يدونا تاني أبدا وإن سمعتنا وحشة أوي وما حدش هيرضى يناسبنا (مع إن والله في بنات لسة بتتخطب من عندنا ما شاء الله :)) ) وإننا هيتعلم علينا ك"دفعة 2011 السيئة للغاية" وهنتعب أوي لما نطلع ونشتغل برة .. يا ترى الكلام دة مبالغة ولا بجد ؟؟ ويا ترى إيه اللي دفعهم إنهم يحسوا بكل الحاجات دي من ناحيتنا ؟؟ هل بسبب وجود شخص أو شخصين لم يحسنوا التصرف في موقف أو موقفين (مع إني بردو لسة ما أعرفش إيه اللي حصل) يخلي الدفعة كلها يتقال عليها كدة ؟؟ طبعا مش كل الناس كانت موجودة لما الكلام دة اتقالنا والحمد لله إن مش كل الناس كانت قاعدة وإلا فعلا كان هيكون في ناس اتكلمت أو على الأقل استفسرت عن السبب ... المهم، حتى لو الدفعة دي كانت أسوأ حاجة مرت على تاريخ البشرية والدكاترة والمعيدين كلهم فعلا بيشتكوا مننا ومش طايقيننا، الواحد عليه بنفسه، المهم هو يكون كويس مع اللي حواليه، على الأقل ممكن يتقال إن الدفعة كلها كانت سيئة إلا هو :) ...


للناس اللي مش من دفعتي، بقالنا تقريبا شهر بنعمل في لاب الكونترول بتاع الأسانسير، المفروض كنا أول اسبوع ندخل نجربه وتاني أسبوع نسلمه .. الباش مهندس بيقول من الطبيعي إنه ما يشتغلش صح .. المهم، جينا أول اسبوع بدأنا بالجروب بتاعي والمتكون من 3 بنات فقط، أول ما دخلنا ولسة بنشغل البرنامج، قام الأسانسير واقع .. جابوا اللاب تكنشين والمانيول وهلوما واحنا قاعدين مستنين .. بعد ساعة بالظبط من الانتظار في المعمل، أعلنوا إنه خلاص باظ وهيقولوا لنا لو في محاولة الاسبوع الجاي ولا لأ ... جه الأسبوع اللي بعديه وكان الأسانسير اتصلح الحمد لله والدفعة كلها جربت وسمعت إن جروبين بس اللي اشتغل معاهم (طبعا جروبنا الثلاثي مش منهم) ... الاسبوع اللي بعده كان التسليم نفسه والدرجات بقة والريبورت (مش بس تجربة) .. من بداية السنة والجروب بتاعي بيسلم الأسبوع التاني (غريبة ما حدش لاحظ، ولا حتى المندوب ذات نفسه) .. أول أسبوع بيكون جروب أ ونصف ب ، والاسبوع التاني ج ونصف ب التاني .. المهم، المرة دي باش مهندس من ج اعترض (لسة واخد باله) وقال احنا اللي عاوزين نسلم الاسبوع الأول، مش كل مرة تأخرونا .. المهم، الجدول اتظبط الحمد لله بحيث أنا (ولأول مرة ومن نفسي) أسلم الأسبوع الاول .. الغريب بقة والمستفززززززز في الموضوع إن بعد ما الجدول اتحط ورحنا الكلية، راح المندوب مغيره وخلى الناس اللي كانت هتسلم الأسوبع الجاي يسلموا قبلينا !! طبعا ما ينفعش أتكلم عشان هكون بكلم نفسي .. شاء الله إننا يوميها نخلص محاضرات الساعة 1 تقريبا وإننا نكون الجروب ال 15 (حسبي الله ونعم الوكيل) اللي يسلم، يعني نسلم على الساعة 5-6 ... أنا كنت بقالي يومين عيانة أوي ومش بروح الكلية وكنت لسة في فترة نقاهة بس ما ينفعش أروح عشان احنا أصلا 3 ولو أنا مشيت، بجد هتبقى مشكلة .. الجروبات كلها على الأقل 4-5 أفراد، احنا الوحيدين اللي 3 :( ... قلت معلش أصبر وقعدت أقرأ الكتاب اللي بدأته من اسبوعين تقريبا ولما عدت الساعة 5 ونص ولسة ما سلمناش وقاعدين على السلم عشان الفصل بقة بيقفل بدري (حسبي الله ونعم الوكيل) وانا بقول خلاص هانت، قالوا الأسانسير باظظظظظظ وهنسلم الأسبوع الجاي!!! طبعا البنات قعدت تصوت وفي بنات عيطت (عشان القهرة والاستفزاز والله)... المندوب يغير الجدول بتاعنا كذا مرة ليه ويحط الدفعة كلها في يوم واحد ليه ؟؟ ما أكيد هيبوظ (حسبي الله ونعم الوكيل) ... أنا طبعا كنت مش شايفة قدامي وحسيت إني بجد عييت تاني وبقت شرارات من الغضب قاعدة بتطلع من عيني وحاسة إني لو فضلت في الكلية ممكن حاجة تحصل فمشيت بسرعة واستغلت النرفزة في المشي السريع (أو الطيرااااان) إلى البحر وروحت بيتنا ..



امبارح كنا مع بعض في الكلية عشان مشروع التخرج اللي مش باين له أول ولا آخر واحنا من عادتنا بنقعد نشتغل (أو نحاول) من غير ما نفتح إيمايلاتنا ولا حاجة .. شاء الله إن واحدة مننا تفتح المايل وتصوت "إلحقوا، جدول امتحان السوفت وير نزل على المودل" .. طبعا روحنا نفتح المودل، واقعععععع، فطلبت من نهال تبعت الجدول على الجروب وطلع امتحاني بكرة (النهاردة يعني) الساعة 3 !!! بسرعة لمينا الحاجة وقمنا .. بغض النظر الامتحان عن إيه ولا سهل ولا تافه بس فكرة إن ممكن ناس ما عندهاش نت أو أصلا عيانة وقافلة الدنيا وفجأة يتقال إن الامتحان بكرة (حسبي الله ونعم الوكيل) !!؟؟؟ يعني الحمد لله بجد اننا عرفنا وربنا يرحم بقة اللي ما عرفش عشان ما عندهوش نت ولا أي حاجة (ما حدش يقول إن الناس هتقول له، ما حدش بيفتكر حد، حتى الصحاب) ... المهم، أنا نزلت بقة عشان الامتحان النهاردة وأنا في سيدي جابر أفاجأ بصاحبتي بتتصل بيا (أنا قلت بتستعجلني مثلا ولا حاجة) لاقيتها بتقول (الامتحان اتأجل، هيبقى بكرة الساعة 10)!!! يااااه ؟؟؟ (حسبي الله ونعم الوكيل) ... ما فيش نظام ولا خطة واضحة ولا جدول ولا أي حاجة ، بجد بهدلة وسايبيننا عيمين لا عارفين راسنا من رجلينا ... ممكن حد فيكم يقول الظروف، بس ما هو دة اللي مضيع العالم دلوقت، الحرامي بيقول أنا بسرق عشان الظروف، اللي بيقتل بيقتل عشان الظروف، كل الناس اللي ماشية غلط بترمي اللي بتعلمه على مسمى الظروف ... أنا طبعا كملت المشروع لحد آخره ورجعت معاه عشان لو نزلت في النص، هقعد ساعتين عبل ما ألاقي حاجة اركبها عشان دي كانت ساعة ذروة ..


المهم، أنا أصلا الحمد لله عندي دوار الحركة (90% من المرات اللي بركب فيها أي حاجة، بدوخ وبيجيلي غثيان شديد أوي :( الحمد لله :( ) ومرة حتى ركبت مع خالي عربيته وما أقدرش أقول غير إنه يوميها ودى عربيته للمغسلة وأنا قعدت أعتذر ألف مرة وهو حسبني عيانة بس دوار الحركة دة مش مرض .. للي فيكم عنده دوار الحركة، أنا بتبع الأسلوب دة عشان يخف، بقعد جنب شباك مفتوح او حتة متهوية كويس عشان الكتمة والهواء الواقف بتزودها، ببص برة على العربيات اللي بتتحرك، بمضغ مستيكة أو أمص بمبناية .. أصلا دوار الحركة بيجي من إن الأذن الوسطى بتحس بحركة بس العين مش بتكون شايفة الحركة دي (لو انت باصص جوا المشروع أو بتقرأ حاجة وأنا غالبا ما بكون بقرأ حاجة عشان ما بعرفش أقعد كدة ساعة بتفرج على اللي حواليا أو أسمح لأفكار غريبة تنهال على عقلي المسكين) فالمخ بيترجم التناقض بين احساس الأذن بالحركة وعدم رؤية العين للحركة على إنه سم في جسمك ولازم تتخلص منه عشان كدة شعور الغثيان :( .. أنا كنت بقرأ نفس الكتاب بتاع يوم الاسانسير المستفززززز والحمد لله خلصته النهاردة (أهي ميزة بردو للنزول اللي على الفاضي دة :) ) وكمان بدأت كتاب جديد بالانجليزي (إنسانة عجيبة، ماشية بكتابين ما شاء الله :) عشان لو واحد خلص، أبدأ في التاني :) ) ...


بس كفاية كدة، ولو انت كملت لهنا، أكيد بتقول إيه الكلام الكتير دة وأنا المفروض أستفاد إيه، مش انت قلتي لنا انك مش هتحكي حاجة إلا لو فيها فايدة .؟؟؟ انت ما أخدتش بالك، الفايدة إنك تحترم مواعيدك وتحط خطة لحياتك وما ترميش كل حاجة على الظروف .. الانسان الناجح هو اللي بيتحكم في ظروفه ... وكمان ديما حط خطط بديلة عشان لو خطة فشلت تتشغل بغيرها بدل ما تقعد تعيط (زي الكتابين اللي جبتهم معايا :) ) ... كمان أكيد دلوقت عرفت تتصرف إزاي لو جالك دوار الحركة (ربنا يشفيني ويشفي جميع الناس منه) ... كفاية كدة وحسبي الله ونعم الوكيل في كل الناس اللي في إيديها سلطة أو مكانة معينة وبتضيع الناس معاها حسبي الله ونعم الوكيل على حرق الدم المتكررة من مواقف ذكرتها واخرى لم أستطع ذكرها ....

Failing to plan, is planning to fail …

10 comments:

The Trader said...

يا نهار مش باينله ؟؟ كل دددددده !! ... طيب اولا نفس الكلام اتقالنا بالظبط عن المعيدين واننا اسوأ دفعة خرجها القسم برضه مع اننا لسة صغيرين !! ؟ .. والدكاترة ما شاء الله عرفوا عننا اننا ناس وحشة وبنتكلم كتير في المحاضرة !!! فا ما تخافيش الانسان الناجح يقدر يجبر الشركات انه يشتغل فيها وان شاء الله تشتغلي في ميكروسوفت :p >>>
ام باقي الكلام ده ايه ده انا تعبت مشممكن اصانصير وبروجيكت حراااااام ... وايه موضوع الامتحان الي قبليها بيوم ده والي ماعرفش الله يعوض عليه !! لا مش للدرجة دي بقي :@ ... اما لدوار الحركة لا انا الحمد مش عندي خالص بس كويس انك ذكرتي المشكلة والحل :) ... اما بالنسبة لاخر نص انتي كاتباه ده بقي بال انتي كاتباه كله :) ... فعلا تنظيم الوقت التحم في الظروف هم افضل الوسائل عشان اوصل لاي حاجة انا عايزها والحمد لله انا مفتقدها تماما :) ما شاء الله عليه طبعا ربنا يبارك فيه :'( >>>
بجد عجبني اوي ال حضرتك كتباه اهو نتعلم عن القسم برضه واه في النهاية عايز اعرف ايه مشروع التخرج بتاعكوا اسمه ايه ؟

Anonymous said...

أحيطكم علما إن موضوع إننا أسوأ دفعة دة بيتقال لنا من واحنا في سنة أولى !!! أول ما دخلنا القسم ولسة ما لحقناش نفهم يعني إيه كمبيوتر، اتقال لنا الكلام دة ومن كذا واحد !!! ء
أنا مش عاوزة أشتغل في مايكرو سوفت ولا أي شركة برة، يا رب بس أتقبل في أي شركة في مصر، موضوع النقاب دة عامل أزمة في كل حاجة ودة اللي لاحظته لما قدمت أتدرب في شركات في الصيف وفي ناس مستواها مش أوي اتاخدت ... أكيد نصيب ودة الخير، حسبي الله ونعم الوكيل :(( بس الرزق بإيد ربنا :) ء

أما الأسانسير دة فبجد على رأي الناس اللي عندنا "هو نحس، من أول ما نزل وكل حاجة بقيت نحس" ... الامتحان دة اتقالنا عليه من الاسبوع اللي فات ، الدكتور قال الامتحان الأسبوع الجاي بس ما حددش اليوم، جه يحدد اليوم قبلها بيوم !!! سبحان الله

لو فعلا عاوزين تتعلموا من الدفعات اللي قبلكم، اتعلموا تطنشوا وما تخدوش اللي هيحصل لكم على أعصابكم وما تيأسوش ولا تفقدوا الأمل عشان بعد الشر هتشوفوا أيام عجيبة ربنا يستر عليكم زي ما سترها علينا

أما عن عنوان المشروع فهو
Massive Parallel Processing of Spatio-Temporal Queries :D
وإن شاء الله لما نفهم المفروض نعمل فيه إيه (يا رب قبل يوم المناقشة :( ) هبقى أشرح أكتر

The Trader said...

Massive Parallel Processing of Spatio-Temporal Queries

لا حول ولا قوة الا بالله !!! دي حاجة في الكمبيوتر ولا في قسم تاني !!! ربنا يعينكوا والله ! وانا بصراحة مش فاهم فيها ايه النقاب يعني !!!؟؟ حاجة عجيبة ! بس علي ما اظن فيه شركات في مصر عادي جدا الموضوع ده ولا كمان بلدنا مش حاترضي بالموضوع ده ربنا يعينكوا واكيد الي بتعملوه عشان خاطر ترضوا ربنا وانا عارف انه صعب ان شاء الله ربنا حايجازيكوا خير واعلي من ميكروسوفت والحاجات الهبلة دي ... ربنا معاكو ان شاء الله :)

Hesham said...

i've found this post by accident on the internet , i feel for you really , especially in the part " (حسبي الله ونعم الوكيل) "
Rabana ma3ky isA !

Anonymous said...

@Eng Mohamad:
أيوة، للأسف العنوان دة ينتمي لقسمنا العزيز ، هي الفكرة ما كانتش كدة خالص بس الدكتور قالنا إن اللي عاوزين نعمله بيندرج تحت العنوان دة فشغلنا في الحاجة دي واحنا مش بنتقدم ولا حتى سطر واحد... جزاك الله خيرا على الدعاء بس اللي يغيظ فعلا إن مصر اللي هي دولة مسلمة بتحارب النقاب بشدة (حضرتك ما سمعتش إنهم منعوا المنتقبات من دخول الامتحانات السنة اللي فاتت بس الدكتور أمين شكري رئيس القسم السابق ربنا يكرمه قال لي ما فيش حاجة اسمها كدة وأنا عارفك وممكن أدخل عادي والحمد لله عدى على خير بعد خوف وقلق ؟؟؟ في ناس فعلا اتمنعت في كليات وجامعات تانية .. وفي ناس كتيرة أعرفها قلعت النقاب عشان ما فيش أي شغل كان قابلها بيه وكانت محتاجة فلوس .. وفي ناس بردو اتمنعت من انها تدرس في الجامعة عشان بنقاب، ما علينا، الرسول صلى الله عليه وسلم بيقول "لقد بدأ الأسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ، فطوبى للغرباء، الذين يصلحون إذا أفسد الناس" .. ربنا يجعلنا منهم ... ويا رب نكون فعلا القابضون على الجمر مش بس في اللبس بس كمان في التصرفات

@Mr.Hesham: Ameen ya rab, thank you !

Doha Esam said...

معلش يا فيدو
هو ده القسم بتاعنا من اول ما دخلنا
لو عندك تسليم ولو حاجة صغيرة لازم تستني طول النهار متعرفيش ليه؟؟؟
قدر الله و ما شاء فعل
و الف سلامة عليكي يا فيدو و ربنا يوفقك
ويعدي اخر سنة دي على خير

Anonymous said...

ضحة حبيبتي
الله يسلمك يا رب ويبعد عنك كل سوء
فعلا، احنا ديما بنستنى بس على الأقل في الآخر بنسلم مش كل أسبوع يحصل حاجة شكل !! الحمد لله فعلا وآميييين آميييين آمييييين يا رب يا رب تعدي السنة دي على خير يا رب والواحد يتنفس الصعداء بقة عشان ما فيش نفس راضي يخش خاااالص :( ء

د. عليــــــــــــاء said...

يا قلبي يا فدوى

معلش الدنيا مصاعب و فترات أزمة

وآخر سنة معروفة بطلوع الروح

ربنا يبارك في عمرك

حسيت بالمعاناة بتعتك اوي

وافتكرت سنة التخرج بتاعتي


لكن ربك كريم

والشهد أحلى بعد المرارة

ربنا يوفقككم و يختم لكم بخير

و يقدرلك حياة أسعد وأكروم وأوفق مما تتخيلي


شيلي من بالك حكاية النقاب عامل أزمة

لأن اللي فعلا بيعمل أزمة هو الفكرة دي لما تبقى في بالك مهما كان من مواقف حسستك بكدة

أنا بدعيلك يا قلبي

ربنا يخفف عنك و ينصرك و يشرح صدرك و يسعدك


وأفرح بيكي


واقرالك على البلوج كل خلجة تدل على الفرحة و السعادة يارب


بحبك أوي


أختك لولي

Anonymous said...

العبرة مش بصعوبة الدنيا (بالله عليك فكريني مرة كانت دنيتي سهلة ولا مشيت بسلاسة؟؟ انت أكتر واحدة عارفة كل حاجة عني ... ممكن مش في الآونة الأخيرة، بس أنا بتكلم عن الماضي والذي منه) ولا العبرة بإنها آخر سنة ولا الكلام اللي كل الناس شغالة تقوله وبقيت العادة خلاص إن الناس تشتكي من الدراسة ومن الدنيا عامة ... لا خاالص، العبرة بالناس اللي مش بترحم ، العبرة بالناس الانانية، العبرة بالناس اللي بجد بجد لو اتعمل فيها اللي هي بتعمله في الناس، ممكن أوي يحصل لها حاجة ... العبرة إن كله بيجي مع بعضه مرة واحدة .. العبرة إن الواحد حاسس إنه غريب حتى وسط أهله ... غريب في كليته ... غريب في فصله .. غريب بين الناس اللي في سنه .. اهتماماته غير، كلامه غير، تفكيره غير كل حاجة فيه غير اللي حواليه ... الواحد بقة حاسس إن العيب فيه هو وإنه محتاج يصلح نفسه .. أنا ما سمعتش عد حد في الدنيا بيحاسب نفسه كذة مرة في اليوم ويقعد معاها جلسات عتاب متكررة زيي، بجد، أنا تعبت من نفسي

العبرة بطلوع الروح عبل ما الحاجة تجيلي (انت فاهماني كويس أوي، ودي حاجة مشتركة بيننا :) ) العبرة بحاجات كتيرة اوي أوي والله لا يسعني المكان ولا الوقت لذكرها ومش هستفاد أي حاجة من ذكرها

Anonymous said...

العبرة إني لما أكلم حد عن أي حاجة، كلهم بيرددوا نفس العبارة "إن شاء الله خير، انت مكبرة الموضوع ليه؟"، ما حدش حاسس إن في مشكلة فعلا، ما حدش حاسس إن حد بيغرق ومحتاج مساعدة، طب أصلا هيساعدوه إزاي وهما إحتمال كبير أوي يكونوا أصلا بيغرقوا (أو غرقوا خلاص عشان كدة مش حاسيين إن في حاجة، ودة الأرجح طبعا)!! ... ء

أنا إيه اللي خلاني أكتب كل دة ؟؟ ثقتي الكبيرة إن ما حدش (حتى انت) هيهتم يقرؤه، ما حدش ناقص ... ما علينا، أهو كلام وخلاص، قد لا يكون له هدف ولا معنى، ولكني أخرجت شيئا ضئيلا جدا مما يدور في داخلي وأستعد لإخراج البقية (ربما ليلة امتحان ولا حاجة زي ما عودتكم :) ) ، ربنا يسهل وألاقي حل للي أنا فيه والدوامة التي لا تنتهي ... بقيت أتظاهر أنني بخير وأن الأمور تمام وأن كل شئ على ما يرام لأستطيع مواكبة الناس والزمان ولكنني هل سأستطيع مواكبته حقا ؟؟؟

Post a Comment

comments are always welcomed :)