عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Saturday, June 5, 2010

قصاصات ما قبل ال"أو آر"ء


الحمد لله، صحباتي في سنة تانية حلوا كويس أوي ... ربنا يوفقهم على طول يا رب وعقبال الجميع في ثالثة وأولى بكرة

---------------------------------------------------------------------

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up--- Thomas Edison

--------------------------------------------------------------

شعور غريب، انقباض في الصدر، ضيق في التنفس، تقلص في الأمعاء، صداع ودوار ... ليس بالخوف، وليس بالتوتر وحتما ليس بالقلق، إذا ما هو ؟؟؟ سيكون امتحان الغد مميزا ما بين العبقري جدا جدا والعبقري جدا، ولأنك لا تنتمين لأي من هذين الصنفين، إذا، لم عليك الذهاب ؟؟؟ أشعر بالخجل لشعوري بمثل هذه المشاعر وقد بلغت العقدين، وهي ليست بالمقابلة الأولى، فقد قابلت قاعة الامتحانات مرات عدة وفي نفس الطابق وفي مقعد يقع خلف نفس الطالبة وكنت في بعض المرات في أسوأ لحظات حياتي، ألا تذكرين يوم الكونترول ؟؟؟ ولكن، صدق القائل، فهذه المشاعر لا تفرق بين الكبير والصغير "أنا مهما كبرت صغير" ...

يتصارع صوت صغير ضعيف يكاد لا يسمع مع أصوات كثيرة قوية الصدى ... صه !! انه صوت الامل، "فدوى، لا تقلقي، لن يضيع الله تعبك"، ولكن من منا لم يتعب ؟؟؟ ولكن سرعان ما تغشاه الأصوات الأخرى، "انت ناسية إنه قال إن الدفعة هتتقسم قسمين، امتياز ومقبول وما عندهوش حاجة إسمها في النص ؟؟ وما دامك أكيد مش مع الامتياز، هتكوني فين يعني ؟؟ كمان انت كنت مذاكرة للميد ترم وفاهمة كويس أوي وحصل اللي حصل، إيه اللي هيخلي الوضع يختلف بكرة " ؟؟ ... يرد الصوت الضعيف "ربنا" ....

ممكن تستغربوا اني قاعدة بكتب، بس دي طريقتي الوحيدة للتخلص من مشاعر المفروض ما تكونش موجودة خااالص بكرة، في ناس بتاكل زيادة، ناس بتسيب كل حاجة وتروح تنام وأنا أقعد أصحيها، ناس بتقعد تعييط وأنا أقعد أهدي فيها، بس أنا بلجأ للكتابة، الحاجة الوحيدة اللي ما بتزهقش من كلامي وديما موجودة في أي وقت تسمع ... بس دة ما يمنعش طبعا إن يكون في بردو نوم زايد وأكل زايد ودموع مالهاش سبب ....

للأسف، دي المادة الوحيدة اللي فاهماها كويس أوي أوي (ما شاء الله الله أكبر والحمد لله) بس مش عارفة مالي ؟؟؟ ممكن عشان قاعدة بذاكر داينامك ؟؟؟ شكلي هحفظ المسائل مع إني نظام الحفظ مش بيمشي معايا خالص ومش بيمشي مع الدكتور خاااااااااالص...

كل شوية عاوزة أهرب من المكتب، أنا اللي حضرت الغداء، أنا اللي غسلت المواعين، أنا اللي عاوزة أغسل الهدوم، فجأة نفسي أروق البيت، وفجأة افتكرت إن في كتب نفسي أخلص قراءتها، وأشعار عاوزة أعدي عليها وأناشيد نفسي أسمعها ومقاطع نفسي أتفرج عليها .... سيبت كل حاجة وروحت أنام، حلمت بناس كتيرة أوي من الدفعة عمري ما كنت بفكر فيهم، أمال إيه اللي خلاني أحلم بيهم ؟؟؟؟ وكمان أحلام مضحكة اوي وقمت من النوم بضحك على اللخبطة اللي شفتها وبقول "الدفعة قاعدة بتذاكر وسيادتك رايحة تنامي وتحلمي بيهم" ؟؟؟ خلاص بلاش أنام، خليني آكل ... "بس انت لسة مخلصة أكل!!!" .... طب أعمل إيه ؟؟؟ "خليني أعيط" ... "وهتستفيدي إيه، روحي كملي مذاكرة أفيدلك ربنا يهديك" ....

شكله ما فيش مفر من الداينامك ومافيش مفر من الأو أر وأكيييد ما فيش مفر من بكرة ....

"ألا بذكر الله تطمئن القلوب" ... لا حول ولا قوة إلا بالله، لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين ... حسبي الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم ... يا رب انت عارف أنا تعبت في المادة دي قد إيه فظني فيك أنك لن تخيب رجائي ...

يا رب أكون أحسنت عملا "إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا" .......

أروح بقة أشوف الشركة الفروض توظف ولا ترفد ....

:) ويبقى الأول :)

6 comments:

Am said...

و زي ما بتدعيلي بدعيلك بس الفرق إني بدعيلك من أول الامتحان مش بفتكرك فجأة في النص :P
Just kiddin' :D

ربنا يوفقك يا فدوى و يكون في عونك و ييسر لك طريقك :)

Anonymous said...

انت يا وحشة
:(((
والله مش فجأة افتكرتك، أنا قعدت أدعي من قبل ما اللجنة تبدأ (من أول ما بعتلك المسج) بعدين حليت مسألة أو آر جبارة، :) وأنا في النص كدة حسيت إن في حاجة ورايا أو حاجة ناقصاني روحت لقيت نفسي بسيب المسألة الجبارة وبقول بحرقة " يا رب سهل لأماني ومها مصطفى ومنى كل عسير ، يا رب ما فيش مسألة تقف في إيديهم " .....
يا بنتي أنا مستحيييييل أنسى أدعيلك، هو في حد بينسى نفسه ؟؟؟
:-******
شكرا انك رديتي على المدونة دي، بجد حسيت إن في حد متضامن معايا
وربنا يستر يا فندمزززززززز
:D

Shaimaa said...

ربنا معاكي يا فدوى
عملتي ايه فالامتحان؟ يارب يكون كان كويس و حليتي حلو

ادعيـــــــــــــــــلي :)

Anonymous said...

شيمو حبيبة قلبي
الحمد لله :)
يا رب تكونوا صامدين في سنة رابعة، خلاص هانت، أيام وتودعوا سي إس دي :(( وهتوحشيني أوي والله

حاضر هدعيلك والله ما دام قلتيلي يبقى هتنضمي لقائمة اللي بدعيلهم
;)
شكرا أوي على سؤالك ومتابعتك الدائمة ليا
It means A LOT to me walahi :)
ربنا يسهل لك كل عسير يا رب
:-*********

Shaimaa said...

ربنا يخليكــــــــــــــي
دعواتك جابت نتيجة
عرفت احل في امتحان النهاردة
مش مصدقة :D

انتي جميلــــــــــــــــــــــــــة
:-*:-*:-*:-*

Anonymous said...

بجد ؟؟؟؟ ياااااه
اللهم لك الحمد ... فعلا ربنا كريم أوي وأحلى حاجة لما الواحد يدعي بحاجة ويلاقيها بتتحقق قدام عنيه
ربنا يوفقك في كله يا حبيبة قلبي
مش هنساك أبدا في دعائي بإذن الله
انت اللي جميلة والله
:-********

Post a Comment

comments are always welcomed :)