عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Friday, June 18, 2010

She made my May and June !!!

I am FREEEEeeeeEEEeeeEEEEeee and NO ONE can get MEEeeeEEEeeeEEEeee
----------------------------------
loooooool ..... 3/4 computer engineer
أصلي شغالة من سنة أولى بعد كل سنة أقول
1/4 engineer, then 1/2 engineer
وأدي جه اليوم اللي بقيت فيه
3/4
الحمد لله
يللا، باقي تكتين بس السنة دي والواحد يتنفس الصعداء بجد ... يا مسهل
----------------------------------
امبارح كان يوم عمره ما هيتنسي فعلا ... أنا مش فاكرة لو كان أحلى يوم عدى عليا السنة دي عشان ما أكونش ببالغ، بس أكيد هو على الأقل تاني أحلى يوم !!!! كنت بنام في اللجنة وعندي صداع رهييييييب سامعة دقات قلبي في راسي ومش قادرة أقعد على الكرسي خااالص ... لأول مرة في حياتي أعملها، لاقيت نفسي باخد برشامتين (مسكن والله) .... الحمد لله ... المهم، حصل اللي حصل في اللجنة بس اللي ضحكني فعلا إن الدكتور مش بتجاوب على أسئلتك إلا لو جه دورك حتى لو كانت جنبك ... والله قعدت أضحك ... النظام حلو بس لما يزيد عن حده بيخنق .... ء
قعدنا بقة أنا والبنات نسلم على بعض (بنشوف بعض كل يوم بس مش بنحس بوجود بعض فعلا) واستقبلتني حبيبتي أمونة التي في القلب مسكنها .... نزلنا السلالم يا ما شاء الله علينا وادتني أمونة مفاجأة حلوة أوي .... عارفة إيه اللي بيفرحني ربنا يكرمها .... أنا بقة كنت خلاص، حسيت إن موتور عقلي وقف (فعلا حسيت إن كان في حاجة جوا راسي شغالة في اللجنة وفجأة اتطفت وسمعت صوت بسسسس من جوا راسي ) .... كنت همووووت وأنام، والله كنت عاوزة كدة أقعد مكاني على الأرض وأنام حبة

المهم، ذكور الدفعة اتصوروا وبتاع والبنات أصلا مجرد ما اللجنة خلصت اتقسموا لمجموعات :(((( لا حد اتصور ولا مثلا كلنا خرجنا سوى زي ما عملنا في أولى وتانية :((( .... صراحة أمونة من ثانية سي إس دي استغربت وأنا زعلت ... المهم بقة ، اتنين بدأوا يتخانقوا عليا، دي عاوزاني أخرج معاها ودي عاوزاني أخرج معاها بس الاتنين مش عاوزين يخرجوا مع بعض ... هههه ... المهم، أمونة طبعا كسبت الخناقة وأخدتني فسحتني فسح بجد بجد نسيتني الصداع اللي كان قاسم راسي ... طيرت خاااالص النوم من عيني .... وديتني مكانين طوووووول عمري بعدي عليهم بس عمري ما دخلتهم !!!! ... ما كنتش أعرف إنهم بالجمال دة !!!!... بجد استمتعت بكل لحظة وأخدنا بعض الصور .... ربنا يخليك ليا يا أمونة، بجد حسيت إني ناسية الدنيا باللي فيها وأنا معاك ولما روحت ما كنتش عاوزة أكل أي حاجة عشان طعم اللي أكلناه سوى ما يروحش من بقي وما كنتش عاوزة أغسل وجهي عشان أثار الخروجة التحفة دي ما تروحش
++ :D ++
ما كنتش أتخيل أبدا أبدا إني أصاحب ناس بالقرب دة من برة الدفعة، فعلا أمونة بحس إني فدوى أوي معاها، بتكلم من غير تكلف خاااالص وبكون على طبيعتي أوي وبحس إني مبسوطة حتى لو مش بنتكلم ... كتير أوي أيام الدراسة كنت بروح لها الفصل وأقعد جنبها كدة حتى لو مش بنتكلم بحس إني سعيدة وأنا جنبها ما شاء الله ... ربنا يديم المحبة ولا حرمني الله منها أبدا
ما كنتش أتخيل في يوم إن بنات من سي إس دي 2012 و سي إس دي 2013 يبقوا أقرب لي من بنات 2011 بس أمونة وسارة كسروا الفكرة دي وفعلا بحمد ربنا عليهم أوي ما شاء الله
بعد ما خلصت أنا وأمونة
I am still SPEECHLESS :D ++
روحت أسلم على بنت عمتي عشان لسة جيا من السفر وروحت الساعة الفلانية
:D
وطبعا ما حسيتش بحاجة وهاتك يا نووووووووووووووووم بس بردو قمت في نفس الوقت اللي بقوم فيه بقالي 12 سنة، مهما نمت متأخر، مهما كنت تعبانة، سبحان الله ، لازم أقوم في الوقت دة من نفسي ... أنا مرة فعلا نمت قبل الوقت دة بساعة وبردو قمت من نفسي ... كإن جسمي متبرمج على كدة
يااااااااااااااااااه، خلصتك يا ثالثة، سنة كانت غريبة بمعنى الكلمة، صراحة أغرب سنة تعدي عليا في حياتي ( أسوأ سنة كانت أولى وأمتع سنة كانت ثانية) .... بس السنة دي أكتر سنة اتعلمت فيها دروس من الحياة ... كل سنة كنت بتعلم وبطنش بس السنة دي (وبالذات الفترة الأخيرة) فعلا لقيت نفسي الحمد لله بطبق اللي اتعلمته ... ويا رب لك الحمد على كل الأخطاء اللي ارتكبتها السنة دي وكل الناس اللي عرفتها وكل اللحظات الحلوة اللي عدت عليا ... الحمد لله أنا من طبعي بنسى أوي أوي بس لو حاجة أثرت أو علمت، مستحيل أنساها ... الحمد لله مش فاكرة أي يوم وحش من السنة دي، كل ذكرياتي منها حلوة وأكيييد السنة دي أضافت لخبراتي بفضل الله
إن شاء الله هيكون ليا وقفات متنوعة وقصص متفرقة على البلوج، بس محتاجة أظبطها وفي قرارات مصيرية هتتاخد إن شاء الله وكله هيتقال هنا بردو :) ... أنا ما عنديش مانع مين يعرف إيه، بس بحس فعلا إني لما بكتب حاجة هنا، بثبتها أكتر ... أكيد مش كل حاجة بكتبها هنا (كان زماني خلصت البلوج) ..... ء
ياااااااه يا ثالثة
I DID IT !!!
بس فعلا حزينة أوي إني باقيلي سنة وأسيب الكلية .... فعلا كان ممكن أخلي أيامي تعدي أحلى من كدة .... بردو الانسان بيكون ليه إيد كبيرة أوي في الأحداث من حواليه بس أنا فعلا كنت جاهلة أوي بكل حاجة أول ما دخلت الكلية، حياة جديدة من كل زاوية ومجتمع غريييب أوي ... كفاية إنها كانت قارة جديدة عليا وأنا لسة إلى الآن بحاول أخد عليها
أكيد تعبت أوي وأنا بتعلم أتعامل إزاي ولا إيه المفروض ما يتقالش، بس أكيد أنا أحسن من اللي لقة الحاجات ساهلة كدة أمامه

أنا حياتي مغامرة كبيرة من أول ما اتولدت وكل سنة أحداث بتحصل لي غير باقية الناس، البعض منها بحكيه والكتير منها بحتفظ بيها لنفسي
بس بإذن الله السنة الجيا هتبقى أحلى سنة في حياتي عشان ما أندمش عليها زي اللي فاتوا ... أنا عارفة بالظبط أنا عاوزة إيه وإيه اللي المفروض يتعمل (أمال أنا بقالي 4 سنين بقرأ في إيه :-) ) وجه الوقت اللي أطبق بإذن الله
يا رب اجعلها سنة سعيدة عليا وعلى أهلي وصحباتي ودفعتي اللي فعلا بحبها أوييييييييييي والله رغم ما كان بها من مشاكل وتصادمات واللي أكيد بردو كان ليا إيد فيها ... بس عادي يعني، الواحد يامااااااا بيتخانق مع أهله وبردو بيفضلوا أهله اللي بيحبهم وما بيقدرش يستغنى عنهم أبدا
وأنا اكتشفت إني بحب دفعتي بكل اللي فيها الحمد لله وكمان الناس اللي مش طايقني بحبهم بقة أكتر من غيرهم عشان بتعلم منهم حاجات كتيرة وأولها التسامح
أنا مسامحة كل الناس ويا رب الناس كلها تسامحني (أو على الأقل تحاول تسامحني :(( ) ء
كفاية كدة عشان ما حدش يزهق (قال يعني في حد بيكمل قراءة للآخر)ء
ربنا يجعل المستقبل بتاعنا كلنا أحلى من الماضي
وافتكروا، زي ما ديما بقول لكم، مهما كان وضعك الحالي ومهما كانت الحاجات اللي حصلت لك في الماضي، بإيدك تنسى كل دة وتبدأ صفحة جديدة بيضاء خااالص وأكيد انت أحسن من غيرك عشان مش كل الناس اتعرضوا لنفس اللي اتعرضت له
yesterday is history, tomorrow is mystery, today is a gift and that is why it's called The Present !!
يا رب أكون ديما مصدر حب وإلهام وأمل وتشجيع وتقوية للناس
واللي هيقرأ الكلام دة النهاردة، يفتكر إن في ساعة إجابة يوم الجمعة فيا ريت يدعيلي بالهداية وحسن الختام ... والله كله يهون بس الواحد يموت على طاعة ... نفسي أدخل الجنة بغير حساب
بجد الحمد لله أوي على كل حاجة
وزي ما عودتكم
:) ويبقى الأمل :)

8 comments:

Anonymous said...

tb konto 5done m3ako :(:( ya rab daymn tb2oo so3daaaaaa isA w fe ngaaa7 3latoool isA w ywf2ko ya raaab :)

Anonymous said...

سارة حب حياتي
أنا فعلا زعلت إنك ما استنتينيش المرة دي
كنت متوقعة أطلع ألاقيكي زي المرة اللي فاتت بس قلت تلاقيها بتتفسح مع صحباتها ولاقيت أمونة هي اللي مستنياني
ربنا يخليكم ليا يا رب انتم الاتنين وكل بنات دفعتي يا رب ونفضل حبايب وصحاب على طووووووووووووول
<3 <3 <3 <3 (facebook hearts :P)

Anonymous said...

Really i wished to wait you .. so sorry bgd it was last day and i was shy to refuse my friends from other depts offer they didn't see me this year and they used to go out wz me every year and i didn't know what to say to them :( :( .. Really am sorry but be sure that it was my desire but i can't and do u know last time they offered to go out but i refused for my exams to go out wz you but this time i couldn't justify my situation so plz mtz3lesh ya fedo plz i didn't want anything to affect our friendship i mean our 2e5owa "m3rfsh esmaha eh bel EN" plz fedo :(:(

Anonymous said...

:)
انت عسل أوي
يا بنتي اخرجي براحتك مع كل اللي عاوزاهم بس ما ترجعيش بعد الساعة 10
:P
يا حبيبتي أنا ما زعلتش الزعل اللي يأثر على أخوتنا
أنا كنت بحطك انت في نصف الملعب عشان بتقولي روحنا من غيرك وممكن تكوني زعلتي فقلت أقول إني أنا اللي زعلت بقة
:D
ثما انت عارفاني، بزعل بصعوبة أوي الحمد لله وبتصالح بسهولة وعلى طووول وبنسى على طووول بردو الحمد لله
مش بشيل من حد حاجة
وكمان يعني انت مش أي حد
<3 <3 <3

د. عليــــــــــــاء said...

فدفد قلبـــــــــي

كل اللي أقدر أكتبه دلوقتي إني بحبك و فخورة بيكي و بس

ربنا يحفظك و يسعد قلبك

ويديم الحب ما بيننا يارب

وعلى فكرة أنا قريت كلامك كله للنهاية


شقيقتك الكبرى

<3 <3 <3

د. عليــــــــــــاء said...

ألف مبروك يا تكتي يا باش مهندسة تكة يا أحلى فدوى

انبسطت ليكي أوي

ربنا يجعل كل أيامك سعادة يا رب

:)

Anonymous said...

الدكتورة تشكة
المدونة نورت بأهلها
بس أنا مش فاهمة انت فخورة بإيه وبتباركيلي على إيه ؟؟؟
بترديلي يعني الفخر بيك وتهانية ليك اللي انت أصلا تستحقيهم ما شاء الله ؟؟؟
أنا لا أستحقهم بعد
ربما في المستقبل، من يدري .....ء

Am said...

على فكرة أنا شفتها من زمان بس ملحقتش أرد :D
شكرًا يا فيدو ، و الله اليوم ده كان يوم جميل أوي بجد :)

و أنتِ بتعملي إيه على البلوج دلوقتي ؟؟
روحي خلصي البروجكت بتاعك :P

"يا رب أكون ديما مصدر حب وإلهام وأمل وتشجيع وتقوية للناس"
:)
حافظي على ابتسامتك و على تفاؤلك و ستبقين دائمًا هكذا :)

Post a Comment

comments are always welcomed :)