عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Friday, June 11, 2010

ثانية واحدة ممكن تقلب حياة الانسان

الحمد لله، أديني خلصت أسبوع من الامتحانات
باقيلي أسبوع إن شاء الله وأكون بقيت في سنة رابعة رسميا إن شاء الله
أنا مبسوطة إني الحمد لله بقيت بروح للامتحان قبل وقت اللجنة ما شاء الله، كنت كل سنة من أول ما دخلت الكلية لكل امتحان تقريبا بروح عند اللجنة بالظبط أو بعد ما تبدأ (ولا أنسى يوم الكونترول اللي رحت بعدها ب 20 دقيقة تقريبا، أصلا ما كنتش عاوزة أروح بس ربنا هداني الحمد لله ) ........ء
وإن شاء الله في حياتي كلها هحط موضوع
arriving an hour early is better than arriving five minutes late
أمام عيني وإن شاء الله أحترم المواعيد على طول
-----------------------------------------------------------
أنا ما بقدرش خااااااالص أقعد على كرسي أكتر من ساعة، فمن أول الساعة التانية في اللجنة وأنا ببدأ بهز رجلي، تغيير قعدتي كل 5 دقايق، أحط رجل على رجل، أربع (آه والله بقعد مربعة)، أقعد بالجنب ... المهم ما أفضلش ثابتة أصل بجد الدم بيقف في رجلي وراسي وبفقد التركيز
ومجرد ما اللجنة تخلص، بلاقي نفسي بجري أو بطير برة اللجنة، عاوزة أجري فعلا، صحابي يتريقوا ويقولوا فدوى عاوزة تلحق تروح عشان تذاكر المادة الجاية وأنا لم أعد أهتم مين بيقول إيه طالما مش بعمل حاجة غلط
ثم موضوع المشي السريع بتاعي ما شاء الله والصوت العالي ما شاء الله بردو وراثة الحمد لله، ماما وبابا الاتنين مشيتهم سريعة أوي ما شاء الله وصوتهم عالي جدا (الحنجرة قوية ما شاء الله) فلكم أن تتخيلوا بنتهم هتكون عاملة إزاااااي
:D
ربنا يخليهم ليا يا رب ويقدرني على برهم
كل يوم وأنا رايحة الامتحان، طريق البحر كله دة عبارة عن ناس بتصيف وماسكين عوامات وحاجاااااات ربنا يسامحهم، مش يراعوا النفسية بردو ؟؟؟ ولو فضلت برة لحد بالليل، سكة الرجوع كلها بلالين اللي بيكون عليها اسامي الناس اللي بتتجوز وأفرااااح وبيييب بيييييب بيييييييب وزغاريط ربنا يسامحهم، مش يستنوا لما نخلص بردو ؟؟؟ :) ربنا يسعد الجمييييييع بس لازم الناس تراعي بعضها ... أنا إن شاء الله هتأكد لو ربنا كتبلي إني أعمله بعيد عن أي موسم امتحانات عشان ما حدش يدعي عليا
:D
-----------------------------------------------------------
أكتر مادة كنت مرعوبة قبلها، الأو آر
أكتر مادة كنت متوترة في اللجنة، الأو أر
أكتر مادة اكتأبت بعدها، الأو آر
أكتر مادة نمت وأكلت بعدها، الأو آر
أكتر مادة ندمت إني ذاكرتها، الأو آآآآآر
ويا ريتني ما عرفتها، الأو أأأر
:P
أكتر مادة كنت مشتتة في اللجنة فيها، الكومبايلرز
أكتر مادة اتبسطت قبليها وبعديها، الداتابايس (مش عشان الامتحان، يعني بردوحياة الانسان مش متوقفة على امتحاناته بس ) ..ء
كانت هذه عناوين الأخبار وإليكم التفاصيل
:D
---------------------------------------------------------------
أما بالنسبة للأو آر اللي عمالة بظلم فيها دي فببساطة، الامتحان كان مباشر أوييييييي (من وجهة نظري المتواضع) بس أنا فعلا من الصدمة إنه مباشر، قعدت طول اللجنة والله وعند كل سؤال أقول ( لا لا لا، مستحييييييل يكون المطلوب كدة بس، أكيد الدكتور مخبي خدعة في حتة ما، أكيد السؤال مش قصده كدة، طب أنا هبص للسؤال بنظرة تانية، هبص من خارج الصندوق زي ما بيقولوا، طب هقرأ السؤال تاني بس كأني مش في لجنة إمتحان .... يااه، بقيت بجد طول ما أنا قاعدة بس بدور على الفكرة أو الخدعة اللي في المسألة فطبعا ما لحقتش أحل حاجة وفعلا سيبت سؤال عليه 20 درجة وسؤال عليه 20 حليت ربعه تقريبا ويللا ، خيييييييييير إن شاء الله
فطلعت من اللجنة، عوزة أنام وأكل وبس ومش عاوزة حد يكلمني بس قعدت فترة كدة مكتئبة وحاسة إن خلاص، ما فيش فايدة بس سبحان من خلاني أرجع تاني فدوى
:) الحمد لله :)
--------------------------------------------------------------
أما بالنسبة للكومبايلرز، صباحية الامتحان واحد زميلنا بعت رسالة عن انهم بدأوا بمنع النقاب تاني وبتاع، أنا قلت مجرد كلام بقة حسبي الله ونعم الوكيل ونسيت الموضوع ونزلت اللجنة .... طبعا أنا كنت فاكرة إني فاهمة كومبايلرز أو إني شاطرة فيها، بس الحمد لله اتضح في اللجنة إني يا دوب بعرف عناوين المحاضرات ... أصل ما شاء الله، ناس كتيرة أوي حلت امتحانات قبل كل مادة وانا كنت يا دوب مذاكرة وما لحقتش أبص على أي امتحان في أي مادة غير سؤالين في الداتابايس عشان زميل بعت يقول إنهم بيتكرروا

المهم، وأنا في اللجنة وبحاول أحول من بايناري (مش شتيمة والله) لدسيمال (بردو مش بشتم) ، لاقيت الدكتور نهى عدلي بتقول لي تعالي .... أنا أول حاجة فكرت فيها " بريييييييييييء يا بييييييه !!! والله ما غشيت والله ما عملت حاجة !!! "... بعدين جه في عقلي موضوع "كنت فين الساعة 9 إلا خمسة إمبارح بالليل؟؟" زي الأفلام كدة وطبعا والله كنت في بيتنا بذاكر كومبايلرز زي بقيت الناس بشهادة أهلي ... المهم، دخلتني أوضة كدة وأنا قلت أكيد هيقعدوني على كرسي إعتراف وجهاز كشف الكذب وبتاع، بس لاقيتها بتقول لي (انت اسمك إيه ) ؟؟؟ ضحكت أوي وقلت لها (أنا فدوى) قالت ( ياااااااه) أصلها ما كانتش عارفة إني اتنقبت وطلعت لسة فاكراني ما شاء الله أصلي فعلا مش بتنسي بسهولة الحمد لله
;-)
المهم راحت قالتلي (وأنا كنت بدأت أرتعش فعلا مش عارفة ليه وريقي نشف وبقيت بعرق وكنت خلاص هنهار أو هعيط) ، قامت قايلالي (معلش، لازم اشوف وجهك)، (يااه، بس كدة) ؟؟؟ ووريتها وجهي السمح وضحكت ... ما علينا
رجعت مكاني وأنا لسة برتعش وحاسة إني عملت جريمة مش عارفة ليه
جه الدكتور اللي بيحبني مووووووت من أول ما دخلت القسم دة والدفعة كلها عارفة كدة الحمد لله وقال لي (هه، عندك إعتراض ؟؟) ، (لا طبعا، حد يقدر يقول حاجة???) ، راح واقف جنبي كدة وحاطط إيده في وسطه (أصلا المفروض ما تدخليش اللجنة خاااالص، بس إحنا عديناها) ... ما شاء الله، بجد شكرا ليكم أوي !!! عديتوها ؟؟؟؟ حسسني ب"عديناها" دي إني عملت جريمة أو قتلت حد وإنهم سامحوني .... روحت قايلة له (بس أنا سألت الدكتور أمين شكري وقال ممكن أخش اللجنة عادي جدا) ، (بس بردو، عندك إعتراض ؟؟ ) ( لا خالص، ما فيش حاجة حصلت !!!) ... ووالله العظيم قبل ما الدكتور تاخدني بشوية كنت سألت الراجل اللي بيقف علينا الساعة كام وقال 2 وتلت تقريبا، المهم، قعدت أرتعش فترة طويلة ومش مركزة خالص وقاعدة بقول (يللا يا فدوى ما فيش وقت، يللا يا حبيبتي كملي وركزي ربنا يخليك) ، بس بجد القلم كان بيرتعش أوي أوي في إيدي وكنت مش عارفة أكتب أي كلمة ولا أي حرف راضي يتكتب .... لا حول ولا قوة إلا بالله، كنت خلاص هبدأ أعيط أو هسلم الورقة ببساطة وامشي بس الحمد لله سيبت الورقة والقلم خااالص و قعدت أذكر ربنا وأعمل تمارين استرخاء، والحمد لله لما هديت وبدأت أكتب تاني، سألت الراجل الساعة كام وقال 3 وعشرة ... يااااه، ساعة إلا عشر دقايق تقريبا ضاعت ؟؟؟؟؟ قدر الله وما شاء فعل
:)
بس بردو مهما حصل، ربنا مش هيضيعني وهيعوضني أوي أوي أوي بإذن الله
وهبقى أفكر الدكتور دة بإذن الله ربنا يسامحه
بس، فبالنسبة لي، أنا ما كنتش رايحة أمتحن كومبايلرز، أنا كنت رايحة أكشف على وجهي ... صحيح كان معايا 3 تانيين ربنا يثبتهم يا رب، بس مش كل الناس ردة فعلها لنفس الموقف بتكون زي بعض
الحمد لله :)
-----------------------------------------------------------------
أما بالنسبة للداتابايس، نزلت بدري عشان أنزل حلول الشيت عشان ما كانش عندي نت والحمد لله فهمتهم بعدين رحت الكلية بس ما عرفتش أجيب اللي مستنياه بقالي كتير ... ربنا يسهل الأسبوع الجاي إن شاء الله ... وقفت تحت مبنى الإدارة قبل اللجنة عشان كان لسة فاضل ربع ساعة تقريبا بعدين وأنا طالعة حصل موقف صغنون أوي بس أنا ما أخدتش بالي منه خااالص الا بعد ما دخلت اللجنة وبدأت بالحل فجأة إفتكرت الموقف ولاقيت نفسي فرحانة وببتسم وقاعدة بكتب وأنا مبسوطة ... سبحان الله، ربنا فعلا بيدي الواحد الصابر والمتوكل والواثق أكثر مما يتوقع ..... :) الحمد لله، الامتحان كان أحسن من الاتنين اللي قبليه وكل شوية أفر في الكتاب وأكتب اللي ألاقيه .... بس بردو ما لحقتش أخلصه، بدات من ورا لقدام ويادوب بدأت في المسألة الأولى :) .... بعد اللجنة رحت أتفسح وأتمشى مع حب حياتي وأختي وصديقتي الصدوقة التي لا أستطيع الاستغناء عنها سارة، كانت فسحة حلوة أويييييييييي وكنت محتاجة أطلع معاها فعلا، والحمد لله على كل ثانية قضيتها معاها، بس ما طولناش عشان كنا عوزين ننام أويييي ... خلصنا على 6 بعدين رحت مشوار صغير وروحت والمواصلات كانت زحمة أوييييييييي وبردو أفراح وبلا لين وبييييب بيييييييب بييييييييييب
الحمد لله :)
---------------------------------------------------------------
الأسبوع الجاي غريب، هيبدأ بأكتر مادة مش فاهماها وهينتهي بأكتر مادة ما حضرتهاش وفي النص في مادة مش عارفة أستخدم فيها فولو ماستر ولا خشب ؟؟؟؟
++ :D ++
بجد ، مت من الضحك لما شفت المايل، وأنا لسة مش فاهمة المطلوب في الأساينمنت خااااااالص بس هسأل حبيباتي في سنة رابعة وإن شاء الله هعرف الخبر اليقين
عشان انا ما بقيتش بسأل خااالص على الجروب العظيم بتاعنا عشان الدفعة ما شاء الله فيها ناس عظماء وأنا غلبانة وعلى قد حالي
ربنا يسهل بقة ويعديها على خير
هاااااانت أوي الحمد لله
والحمد لله ما اتقبلتش في أي تي وركس (قال يعني كنت متوقعة إنهم ياخدوني) بس يكفيني شرف المحاولة والجيات أكتر من الرايحات وأكيد ربنا عاينلي حاجااااات أحسن

وإلى لقاء قريب مع أحداث جديدة
ويا رب ما حدش يصاب بالملل
وطبعا كما عاهدتموني
:) ويبقى الأمل :)

6 comments:

Anonymous said...

رغم ان ده ملوش علاقه بالموضوع بس علي فكره: "لو" حرف امتناع للامتناع و يفيد الاستحاله فإن عايزه تقولي ان احتمال حاجه تحصل و في نفس الوقت انتي عايزاها تحصل ممكن تقولي (ان , اذا , ....)وهكذا

بالنسبه للموضوع: انا لحد دلوقتي مش فاهم فين الثانيه اللي "ممكن تقلب حياه الانسان" و عليه ما قدرتش اربط بين العنوان و الموضوغ

Anonymous said...

شكرا على التوضيح بس أنا عارفة موضوع "لو" وأنا فعلا قصدت "لو" في اللي كتبته ولم أقصد "إذا" ... يعني مين قال إني عايزة الحاجة دي فعلا ؟؟؟ لو كنتم بتتكلموا عن ال "لو" اللي أنا بتكلم عليها

أما موضوع الربط بين العنوان والموضوع فهو واضح جدا،
" بعدين وأنا طالعة حصل موقف صغنون أوي بس أنا ما أخدتش بالي منه خااالص الا بعد ما دخلت اللجنة وبدأت بالحل فجأة إفتكرت الموقف" .... فهي دي الثانية اللي باختصار غيرتلي يومي بأكمله وبقية الأسبوع والله أعلم حتى متى سيستمر التغير ... فأنا أتمنى أن تكون حياتي كلها تغيرت به وليس يومي فقط
يعني، أنا شايفة لما الواحد يدعي ربنا بحاجة، ويلاقيها زي ما هي بالظبط، حياته ممكن تتقلب خاااالص عشان كدة هيكون عنده أمل وهو بيدعي ديما وثقة إن الحاجة اللي بيدعي بيها دي هتحصل فحياته هتتقلب .... دة بالنسبة لي أنا ومش كل الناس زي بعضها
وشكرا على المداخلة :)

Anonymous said...

أنا مش فاهمة إيه اللي مضايقكم في إني حسيت إنه قلب يومي أو جزء كبير من حياتي بمعنى أصح ؟؟؟ هل دي حاجة تزعل ؟؟؟ أنا شايفة إن اللي حصل أثر في (ممكن أكون ببالغ ؟؟!!) ... الله أعلم
:-S
على العموم، عندكم حق في موضوع " أن تحسب الشحم فيمن شحمه ورم "
ومنكم نتعلم ونستفيد

Anonymous said...

ثم معلش يعني، أي إنسان في الكون بيفرح لما دعاؤه يستجاب وأنا من اللي بيحسوا إن ربنا معاهم وبيساندهم فبحس إن حياتي اتقلبت أو بقيت أحسن عشان ربنا بيسمعني
فالمفروض انتم بردو تفرحوا بإجابة دعائكم
مش تستغربوا إن حد فرح بوقوف ربنا جنبه !!!!؟؟؟
تختلف الناس والآراء، عشان كدة مش الكل بيقدر يتعايش مع الكل ولا يفهم بعضه

Anonymous said...

rabna y5leke ya fadwa ana kman 2det yom 7elw awe rabna y5leke 3la el klam el 7elw da .. w rabna ywf2k daymn ya rab w ykon gmbk w y722lk kol el ttmneh ya rab :):)

Anonymous said...

شكرا ليك حبيبتي
الحمد لله في ناس بتفرح لفرحي وتتمنى لي الخير
ربنا يسعدك زي ما أسعدتيني ويبعد عنك شرور الناس

Post a Comment

comments are always welcomed :)