عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Saturday, June 4, 2011

ومع اقتراب النهاية ....ء


جميع هذه الخواطر تلمس واقعي بطريقة أو بأخرى ... وهناك المزيد ولكنني لم أرد إضاعة وقتكم ....

اللهم رب الناس، مذهب البأس، اشفها وأنت الشافي، لا شفاك إلا شفاؤك، شفاء لا يغادر سقماً ... قولوا آميـــــــن
-------------------
ما لهمش أم وأب، بس ليهم أرحم رب :) ... هتسيبهم لمين يا رب ؟؟ مالهمش غيرك .... يا رب أبدلهم بحياة أفضل من حياتهم ومستقبل أهون من ماضيهم ... اللهم ارزقهم بمن يرحمهم ويحن عليهم ويقف جنبهم لحد ما يتشفوا :( .... يا رب، انت اللي وصلتهم للمرجلة دي وكانوا ممكن يضيعوا من زمااااان بس انت رأفت بيهم، يا رب يكملوا مشوارهم .. اللهم احرسهم بعينك التي لا تنام ...
-------------------
They died two decades ago
وما كُلُ مَنْ ماتَ فاستراحَ بميتٍ *** إنما الموت موتُ الأحياءِ
------------------
She'll cure herself... The best doctor (Allah) is with her
قال تعالى: ﴿وَنُنَزِّلُ مِنَ اَلْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُومِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلاَّ خَسَارًا﴾ (سورة الإسراء آية 82)
--------------------
ع : "بس الحياة فيها وجع كبير أوي!" .... ف : "عادي، أخدت عليه" ....
F: I told you before, pain doesn't hurt if it's the only thing you've ever felt
--------------------
يا ريتني كنت عصفورة، تبني عشها في أي حتة تعجبها وما حدش يقول لها حاجة .... "رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ"
--------------------

--------------------
Don't ever confuse the two, your life and your work
-------------------
"معلش، احنا للأسف مش بنشغل عندنا اللي بيلبسوا فردتين شراب" !! ... اممم، بس أنا عندي رجلين، ما ينفعش ألبس فردة واحدة حتى لو الناس كلها بتكتفي بواحدة ...
------------------
أتلمَّس أحوالي منذ وُلدتُ إلى اليوم ....
وفي يأسي أتذكر..
أن هناك حياةً بعد الموتِ ...
هناك حياة بعد الموت .....
ولا مشكلة لدي ...
لكني اتساءل: يا الله ! أهناك حياة قبل الموت ؟؟؟
--------------------
I always felt that I don't belong to this place... I am not sad that I am leaving it now
--------------------
ومن عرف المحبة عن يقين *** حرامٌ أن يميل إلى فراق
-------------------

مبرووووووووووك عليَ
(30 - (17/2) ) / 64 = 33.6%
الحمد لله، يعني مش سقطت بس، لأ، سقطت بجدارة، يعني لازم كنت أتأكد إني أخد أقل من النصف بكتير :) ... الحمد لله، هو الواحد يعني هيقعد طول عمره ينجح ؟؟ لازم كدة يسقط له كام مرة :) ... تاني مرة في حياتي كلها أسقط، أول مرة كانت في ال DSP في الميد ترم ويوميها عيطت عياط رهيب ... مع إني على طول كنت بحضرها وفاهماها وذاكرت كويس أوي ... سبحان الله، أكيد ليه حكمة ... تاني مرة DS (الظاهر إن أي حاجة أولها DS بسقط فيها ، هههههههه) ... بس المرة دي ما عيطتش خالص ولا حتى زعلت، مش عارفة حسيت إني مبسوطة ومهيسة كدة وما بصيتش في الأسئلة حتى ولا إجاباتي لما شفت الورقة، عرفت الدرجة ورجعت مكاني أكمل حياتي عادي ... سبحان الله، بردو بحضرها على طول وفاهماها ومذاكراها كويس أوي ... كإن ربنا بيقول لي مش شرط هتاخدي بالأسباب يبقى خلاص :) ... يللا، زي ما تيجي تيجي، الواحد زهق، ما يهمنيش هعمل إيه في اللي جاي، بس يا رب ما أسقطش عشان مش حابة أقعد تاني في القسم دة ....
---------------------
Do not be too timid and squeamish about your actions. All life is an experiment. The more experiments you make the better. What if they are a little course, and you may get your coat soiled or torn? What if you do fail, and get fairly
rolled in the dirt once or twice?? Up again, you shall never be so afraid of a tumble
----------------------------
أحلى حاجة انك تكون فاهم كل حاجة وواخد بالك من أدق التفاصيل بس تعمل أهبل ......
----------------------------
Once upon a time
---------------------
في بنات تفتقد أ ب الحياء ... آه والله يا رضوى، مش عارفة أعمل معاهم إيه ؟؟؟ أنا ممكن لو قلت لهم كدة، أخليهم يمسحوا الحياء من قاموسهم خالص عشان انت عارفاني المواضيع دي بتستفزني أوي ولو اتكلمت وأنا مستفزة، الناس هتنفر مني ومن اللي بقوله وهايعاندوني ... مش عارفة العيب في الأهل ولا فين ؟؟ بس مش الواحد كبر يعني وتعدى سن الرشد خلاص وبقى مسؤول عن نفسه ؟؟ إزاي بقى "مش واخد باله" إن الحاجات دي مخلة بالحياء ؟؟؟ مش عارفة أصلا هو تعريف الحياء عندهم إيه ... أنا نفسي أديهم كلمتين كدة قبل ما أسيبهم، عادي يعني خليهم يتخانقوا طالما هيتخانقوا في حاجة صح .... أخدت على "انت مالك" ... أنا مالي ؟؟؟ مش عارفة، ممكن شايفاك بتغرقي وقلت أنقذك حتى لو أنا بغرق بردو بس من ناحية تانية ؟؟؟
----------------------
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection ... I really do
-----------------------
خلاص، آخر اسبوع نجتمع في نفس الفصل فيه واحتمال كبير أوي ما نجتمعش تاني أبدا ..... ممكن نشوف بعض صدفة، بس ممكن أوي مشاغل الحياة تنسينا إننا كنا في نفس المكان في يوم من الأيام ونمر على بعض مرور الكرام ....

رُبَّمَا تَجْمَعُنَا أَقْدَارُنَا *** ذَاتَ يَوْمٍ بَعْدَمَا عَزَّ الِّلقَاءْ
فَإِذا أَنْكَرَ خِلٌّ خِلَّهُ *** وَتَلاَقَيْنَا لِقَاءَ الغُرَبَاءْ
وَمَضَى كُلٌّ إِلَى غَايَتِهِ *** لاَ تَقُلْ شِئْنَا! فَإِنَّ الله شَاء
---------------------
Will I have to let go :( ?? I don't want you to have a miserable life... I will never bear seeing you suffer
--------------------
إذا علمت أن الناس معجبون بك، فأعلم أنهم مبهورون بستر الله عليك ... اللهم اجعلني أفضل مما يظنون واغفر لي ما لا يعلمون ...
--------------------
Somewhere, someone, dreams of your smile
and finds your presence in life so worthwhile
So when you're lonely, remember it's true
!that someone, somewhere, is thinking of you
----------------------
رجع لي مرض ما قبل الامتحانات من البحث عن كل الكتب اللي ما خلصتش قرائتها وتكملتها ... نفسي أخلص الكتب دي كلها .. قاعدة بتنقل بين الكتب، بقرأ من كل كتاب شوية وأرجعله تاني بعد فترة .. مع إن كلهم شيقين أوي، دة مش زهق خااالص لإني مش بزهق من القراءة الحمد لله، بس ممكن تنوع ... أنا حاليا شغالة في 5 كتب، كتاب ديني، تاريخي، اجتماعي، رواية، تنمية بشرية ... أحلى حاجة في الكتب رائحتهم، وبكره جدا القراءة من الكمبيوتر، بحس إني جاهلة ..... كل حاجة بتحلى في عيني الأيام الجايا دي، قراءة كتب بغزارة، ناس بقالي فترة ما زورتهمش، خياطة بقالي فترة عاوزة أروح لها، مقاطع فيديو كبيرة كنت عاوزة أتفرج عليها، والقائمة تطوووول ...
-----------------------
"Blessed are those who can give without remembering and take without forgetting."
-----------------------
في ناس تقعد تعلمك تكسير الحيطان وكل أما تكسر حيطة زي ما علمتك، تقعد تلومك !!!
في ناس تقعد تضربك، ولما تعيط تستغرب !!!
في ناس تقول لك إنك مش منتمي ليهم، ولما تمشي وتسيبهم يقولوا "يا خاين" !!!
في ناس بتبص على الحاجات اللي بتعجبها في الدين وبتنسى حاجات أهم .... وعاوزاك تطبق الجزء اللي يريحها وهي ما تطبقش حاجة !!!
في ناس نفسي ربنا ياخدلي حقي منها، ناس مش قادرة أسامحها بس مش قادرة أدعي عليها ....
في ناس قلبك بيوجعك أوي لما تفتكر إنك هتسيبهم وجايز تقعد سنين ما نشوفهمش، وفي ناس قلبك بيرفرف ومش قادر يستنى إنك ما تشوفهمش تاني أبدا ولا تسمع حاجة عنهم ...
في ناس شايفة إنك بالنسبة لها العالم كله ....
في ناس مش بتصاحب الناس إلا إذاكانت شاطرة بغض النظر عن أخلاقها والناس الخلوقة بتتساب عشان مش شاطرة أوي !!... دي حاجة لاحظتها في قسمنا أوي ... مش عارفة دي عبودية للنجاح ولا نفور من السقوط ؟؟ هو الواحد عمره ما هيبقى مهم إلا إذا نجح أوي وبقى مسمع الدنيا ؟؟
الناس أجناس، وأنا قابلت منهم النحاس والألماس ....
-----------------------
The continents might separate us ... Will the bond endure the separation :( ?? I have no idea
-----------------------
يللا، وريني عرض كتافك

3 comments:

The Trader said...

روعة جدا !!!!!!!!! ..
اجمل جزء في الموضوع كله اخر مقطع والصورة :) ..

المقطع لأن الموضوع ده متواصل عندنا بالفعل :):) ..

وفيه نفور فعلا لما الانسان ما يكونش دحيح ويقدر يساعد ..! اكيد فاهماني :) ..

وفيه اعتقاد ان الشخص الشاطر ده لو ضحك يبقي اكيد كله يضحك :)) .. مش قصدي بس انا متفق :) ...

الصورة بقي .. نفس حالتي بالظبط ساعة ما طلعت .. كان منظرها جميل جدااا لما شوفتها ..

بس مش عارف يا تري .. هاندم اني شوفت جنب اسمي الات حاسبة بعد الي بيحصلي ..
ولا هافضل فاكرها اني كنت فرحان جدا وقت ما شوفتها :)

Anonymous said...

شكرا :)
آه والله، فعلا، لما الدحيح "البوب" يضحك أو يقول نكتة بايخة، الكل بيضحك، لكن لو واحد "على قده" قال نكتة تموت من الضحك، ولا حد يعبره
القسم دة في حاجات عجيبة فعلا
أحيانا كتيرة كنت بحس إني عاوزة أذاكر عشان الناس ما تكرهنيش وتبعد عني
بس الحمد لله، اكتشفت إن في ناس (ولو اتنين تلاتة) مهما جيبت (إن شاء الله لو سقطت طول عمري) هيفضلوا يحبوني وهيفضلوا يضحكوا على نكتي ... ناس مصاحباك عشان جوهرك ومعدنك، مش عشان انت عملت إيه ولا مش فاهم إيه
يللا، أديني مشيت الحمد لله

يا رب ما نندمش، أنا فعلا كنت هموووووت من الفرحة لما شفت إسمي جنبه القسم دة، بس مش عارفة حاسة إني "فرحتي على إيه يا حلوة" ؟؟؟ ما ممكن كنت أدخل حاجة مش فرحانة بيها أوي في الأول بس على الأقل أطلع منها وأنا فرحانة ... دي أهم حاجة، أطلع وأنا فرحانة ... بس يا ترى ، هل أنا طالعة وأنا فرحانة ؟؟؟ الله أعلم
:|

Anonymous said...

آمين يا رب ... اللهم دبر لنا أمورنا فإننا لا نحسن التدبير ... اللهم خير لنا فاختار لنا فإننا لا نحسن الإختيار ... اللهم اكفنا بحلالك عن حرامك واغننا بفضلك عمن سواك

Post a Comment

comments are always welcomed :)