عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Saturday, June 11, 2011

ربنا أرحم مما نتخيل



معلش، أنا مش هقدر أستنى لحد 11 أو 12 بالليل D:، لسة جايلي خبر جميــــل أوي ما شاء الله

سبحان الله، حاجة كنت شايلة هم إنها احتمال كبير أوي تحصل بعد 3 أسابيع تقريبا وخايفة منها بس الحمد لله خوفي ما وقفنيش، كملت عادي وقعدت أدعي ربنا جامد أوي أوي في كل وقت وحين مع إن أصلا كان تقريبا ما فيش منها مفر
بس سبحان الرحيم الرحمن اللي عمره ما تخلى عني ولا سابني، لسة دلوقت حالا عارفة إن خوفي دة ما كانش ليه أي داعي (أو ممكن كان ليه داعي عشان هو اللي دفعني أدعي ربنا لحد ما الغمة انكشفت وأتذلل إليه :) ) وعرفت إن إن شاء الله ما فيش حاجة هتحصل واللي كان نفسي يحصل، هيحصل بالظبط
يا رب أدم عليا نعمتك والحاجة دي ما تحصلش أبدا (ومش بس مش بعد 3 أسابيع)

طب انتم مالكم بالكلام دة ؟؟ هو لازم كل ما تحصل لي حاجة سيئة أو حلوة تعرفوا ؟؟
أقول لكم، أولا this is my personal online diary فطالما انتم بتقرأوا، فانتم متقبلين إني أكتب أي حاجة وحابين تعرفوا إيه اللي بيحصل لي أو بتحاولوا تفكوا شفراتي ;)

ثانيا ودة الأهم بقة، إن إوعى إوعى إوعى تفقد الأمل ولا تقول خلاص، حتى لو مثلا كان في حد جاي يقتلك والسكينة على رقبتك، يعني بينها وبين رقبتك سانتي واحد، بردو خليك مطمئن وواثق في الله ولا تكف عن الدعاء والأمل ... والله بيكون امتحان من ربنا عشان يشوفك هتتصرف إزاي وحاول قد ما تقدر تتصرف صح عشان ربنا يعوضك بحاجة أحلى مما كنت تتمنى :)
الموقف دة فكرني بقصة جميلة أوي أثرت فيا قرأتها من فترة

كان في واحدة عصبية جدا :) اتجوزها واحد هادي جدا جدا
المهم، كل ما يحصل لهم موقف صعب، تلاقيها قاعدة بتزعق أو تعيط أو خايفة وهو قاعد مبتسم ولا في باله
مرة من المرات كانوا في سفينة والامواج بدءت تمطوحها يمين وشمال ورعد وبرق وماء بدأ يدخل السفينة وهي طبعا كعادتها شايلة الهم ومرعوبة وقاعدة بتزعق ومش عارف إيه وهو قاعد مبتسم (منظر مستفز صراحة :)) ) .... المهم، راحت له بقة وقالت "انت إيه ؟؟ كل مرة يحصل حاجة تفضل كدة قاعد وما تعملش حاجة وأن اللي أشيل الهم لوحدي"؟؟ راح بهدوء شديد جاب سكينة وحطها على رقبتها وسألها "مش بتزعقي ليه ؟؟ مش خايفة مني؟" .... قالت له"طبعا لأ" ... سألها "اشمعنا" ؟؟؟ ردت "عشان أنا متأكدة إنك بتحبني وعمرك ما هتؤذيني" .... قال لها، "أنا كمان متأكد إن ربنا بيحبنا وبيحب لنا الخير ومش هيضيعنا أبدا عشان كدة بكون هادي ومطمئن وشيل الهم مش بيجيب نتيجة" ...
ما أعرفش بقة إذا كانت هي اقتنعت وبطلت تشيل الدنيا على راسها ( :) ) بس أنا صراحة اتأثرت بالقصة أوي لما قرأتها وكل ما يحصل لي موقف، أفتكرها وأحاول أهدى وأبتسم كدة وأثق في اختيار الله ليا
اللهم خير لي فاختار لي فإني لا أحسن الاختيار
اللهم دبرلي أمري فإني لا أحسن التدبير

3 comments:

The Trader said...

الحمد لله :):) .. ربنا يكرمك اكتر واكتر :):) ...
كنتي حطتيه البوست قبل 5 دقايق كان هايبقي 1:00 بالظبط :)

البوست بصراحةجميل وفي وقته ..

انا لفت نظري حاجات بجد جميل اوي
اولا هي القصة حقيقيةولا لا ؟؟ !؟
ثانيا عجبتني اوي سانتي :) .. وتؤذيني !!:):)
هو علي حسب السياق ممكن نقول تئذيني :)) ...

علي فكرة انا مهما بزعل او بيأس بضحك برضه !! ..
ومازلت حتي الآن مع كل المصايب الي بتحل واثق ان ليه حاجة جاية !! مش عارف ايه هي بس متأكد ان ربنا شايلي حاجة .. واكيد في يوم هايحققهالي :) ...

بس كده :)

Anonymous said...

آمين يا رب وإياكم
صراحة ما أعرفش هي حقيقية ولا لأ، بس مش فارقة معانا طالما هنستفيد منها حاجة .. ممكن نعتبرها حقيقية

بس تئذيني حساها غلط، أنا قعدت أفكر وأنا بكتب أكتب تؤ ولا تئ واستقريت على تؤ تقريبا أصح

آه والله، أكيد في يوم هتتحقق بإذن الله ولو تأخر اليوم دة شوية

The Trader said...

طب تمام :) ....

ايوة تؤذيني هي الي صح طبعا ..
انا قصدي لما حد بيكلم حد بالعامية عادي بيقول تئذيني :) ..
ده كان قصدي ..بس لما جيت اقراها حسيت انها جميلة وغريبة ! :)

يا رب في يوم تتحقق .. يا رب

Post a Comment

comments are always welcomed :)