عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Wednesday, June 15, 2011

Total Lunar Eclipse


مش عارفة ليه أحيانا بكتب العنوان بلغة والموضوع نفسه بلغة تانية، ما علينا
--------------------
ياااااه !!!! حسيت بضآلتي جداً :( ، مش عارفة ليه بخاف أزعل ناس مش قريبة مني أوي على حساب ناس بعزها جدا جدا جدا ؟؟ !! بس أنا أصلا مش متأكدة إذا كانوا بيتضايقوا ولا لأ ... :( :( :( .... ممكن متضايقين بس شايفين إن مالهمش حق يقولوا لي ؟؟ :( :( :( أمسحهم كلهم ؟؟؟ هياخدوا وقت طويــــــل أوي .... يللا، اللي يعز حد ممكن يعمل أي حاجة عشانه :) ..... بس حسيت من اللي غيري عمله فعلا إزاي واحد ممكن يضحي بأي حاجة عشان حد عزيز عليه ويخاف على مشاعره مهما كان موقف الناس التانية ... يا رب اجعل لي في ما أحب نصيب :( :( :(
---------------------
النهاردة الموافق 13 من شهر رجب لعام 1432 هجري (ليلة 14 حيث قمر 14، المفروض بدر منور) حصل خسوف كلي للقمر .. الناس عمالة تقول دي ظاهرة طبيعية !!! طب ماشي، مين أصلا اللي خلق الطبيعة، مش ربنا ، ولا هي خلقت نفسها ؟؟؟ خلاص، يبقى ربنا اللي عمل الخسوف دة لإن مافيش حاجة في الكون بتتم إلا بأمر الله (سامعاني يا فدوى؟؟) وأكيد ما فيش حاجة ربنا بيعملها إلا إذا كان لها سبب (مقتنعة يا فدوى؟؟)، عرفه من عرفه وجهله من جهله .. ومن أسباب الخسوف تخويف العباد بسبب معاصيهم الكتيرة (وأنا لي دور كبيـــــر أوي في الخسوف دة والله، ربنا يسامحني ويعفو عني :( ) ....

المهم، أحب أذكر ما قاله الرسول الحبيب أحمد بن عبدالله صلى الله عليه وسلم عن الخسوف
روى البخاري (1059) ومسلم (912) عَنْ أَبِي مُوسَى رضي الله عنه قَالَ : خَسَفَتْ الشَّمْسُ فَقَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَزِعًا يَخْشَى أَنْ تَكُونَ السَّاعَةُ ، فَأَتَى الْمَسْجِدَ فَصَلَّى بِأَطْوَلِ قِيَامٍ وَرُكُوعٍ وَسُجُودٍ رَأَيْتُهُ قَطُّ يَفْعَلُهُ ، وَقَالَ : ( هَذِهِ الْآيَاتُ الَّتِي يُرْسِلُ اللَّهُ لَا تَكُونُ لِمَوْتِ أَحَدٍ وَلَا لِحَيَاتِهِ وَلَكِنْ يُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ ؛ فَإِذَا رَأَيْتُمْ شَيْئًا مِنْ ذَلِكَ فَافْزَعُوا إِلَى ذِكْرِهِ وَدُعَائِهِ وَاسْتِغْفَارِهِ ).
يعني لازم الذكر، والدعاء والاستغفااااار
أنا كنت بحسب إن لازم لو الواحد عاوز يصلي، يصلي في المسجد أو في جماعة، بس طلع إن ممكن أصلي في بيتي لوحدي (كأنثى يعني) ... بس، فالحمد لله النهاردة صليت أول صلاة خسوف لي في حياتي مع نفسي في البيت (ويا رب تكون آخر صلاة خسوف، يا رب ارحمنا برحمتك :( :( :( ) ....
صفة الصلاة بسيطة أوي، عبارة عن ركعتين، كل ركعة فيها ركوعين وقراءتين وسجدتين .... أنا لما قرأت وأنا بدور على صفتها، حسيت إني مش فاهمة حاجة، ركوعين وقراءتين في كل ركعة ؟؟؟ أقول لكم هي إزاي ....
تكبر وتقرأ الفاتحة وسورة طويلة (الرسول كان بيقرأ البقرة !!!!!!)، بعدين تركع وتطول في الركوع وتسبح فيه كتيـــــــــــر أوي ي ي ، بعدين ترفع من الركوع وتقرأ الفاتحة تاني وسورة طويلة (الرسول كان بيقرأ آل عمران!!!!)، بعدين تركع تاني وتطول بردو في الركوع بس أقصر من الركوع الاولاني، وترفع وتسجد سجدتين طواااااااال تدعي فيهم برحمة ربنا والمغفرة، بعدين تكرر دة في الركعة التانية بس تقصر من الصور شوية (الرسول قرأ النساء في أول قراءة، والمائدة في ثاني قراءة !!!!) وتقصر بردو شوية من مدة الركوعين والسجدتين ... بس كدة

ربنا يتقبل مننا يا رب ويرفع مقته وغضبه عننا :( ... اللهم ردنا إليك رداً جميلاً :( .... اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا :( .... يا رب سامحني، أنا مقصرة في كل حاجة :( :( :( ... يا رب، يظن الناسُ بي خيراً وإني ** لشرُ الناس إن لم تعفو عني :( :( :(
يا رب انصر الإسلام وأعز المسلمين واحقن دماءهم :( :( :( ودمر بشار المستأسد الحقير وحسن نصر الشيطان الخبيث بتاع حزب إبليس ..... يا رب انتقم من الروافض وكل أعداء الدين ... آميــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن

3 comments:

Anonymous said...

:* حبيبة قلبي
"معلش، اسمحيلي ما أظهرش تعليقك لسبب إن ممكن "حد صدفةً يفهم إنت بتتكلمي عن إيه، ولإننا اتفقنا إن الموضوع دة بيننا بس، فخليه يفضل بيننا من جميع النواحي
أنا مبسوطة أوي بتعليقك والله لإني فعلا بفرح لما ألاقي أي تعليق منك
بعدين أنا فعلا ما عملتش حاجة خااالص والله، انت عشان حبوبة فحاسة إني عملت حاجة عظيمة
ربنا يكتب لك الخير كله يا رب ويعوضك بأحلى مما تتمني
الحمد لله إنك ارتاحتي، ربنا يزيدك راحة ويشرح صدرك

بعدين سبحان الله، الكلام اللي انت قلتي انك حاسة بيه ناحيتي، أنا كمان حاساه ناحيتك، إزاي فجأة كدة نبقى قريبين وأقرب من اللي نعرفهم من زمان أوي ؟؟ سبحان الله فعلا
شكرا على الدعوات الجميــــلة وربنا يرزقك زيها وأكتر يا رب

Anonymous said...

وهبقى أقول لك على الموعد إن شاء الله أول ما يتحدد، بس غالبا مش هيكون السبت
:(

Anonymous said...

:D
داحنا واخدين
chapter
كامل عن ال
Blogs
في ال
Security,
فأكيد يعني الموضوع مش
secure :P
وإياك يا رب :)

Post a Comment

comments are always welcomed :)