عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Monday, June 13, 2011

ليه ؟؟


Being older than me does NOT give you the right to disrespect me and being younger than you does NOT force me to excuse your dirty actions and tongue

--------------------------

وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوّاً مُّبِيناً [الإسراء : 53]

--------------------------

Why do I have to learn everything the hard way ?? why ?? :(

هي ليه الناس كلها الثمن اللي بتدفعه لأخطاؤها وإن كانت عظيمة بيكون بسيط جدا وأنا أخطائي وإن كانت صغيرة بدفع لها ثمن غالي أوي أوي ؟؟

هي ليه الناس بتنسى أخطاؤها وبتكمل حياتها عادي وأنا أخطائي بتفضل أدام عينيا طول الوقت ومش مخلياني أعرف أكمل ؟؟

هي ليه الناس لما بتديها مجال للكلام بتتعدى خطوطها مع إن الناس كلها بتكون عارفة المفروض تتكلم معاك إزاي بس بردو في ناس بتتعدى الخطوط الحمراء ؟؟

هو لو حد أذاك بالكلام فهل دة معناه إنك تستحق الكلام دة فعلا وهو شايف كدة أكتر منك وإنك مش محترم ولا عشان هو انسان مش كويس فبيغلط فيك ؟؟ هل تستحق غلطه ولا هو أخلاقه سيئة وانت كويس ؟؟ ولا ممكن الاتنين، انت سئ فربنا بعت لك واحد سئ يقول لك كدة ويجرحك ؟

ياااااه، ليه الواحد بيحتاج 5 سنين عشان يكتشف معدن الناس وأنا معدني بيبان من أول اسبوع تعامل ؟؟ آه والله، كل الناس اللي أعرفها بدون مبالغة بتقول لي إني لم أغير تعاملي ولا كنت قناع لما عرفوني، زي ما أنا، ممكن أول مقابلة بكون مختلفة (عشان ما اتحطوش معايا في مواقف لسة) بس بعد كدة، ببقى زي ما أنا، ما حدش بيحتاج عشرمائة سنة عشان يعرفني ولا يكتشفني

ليه اللي في قلبي على لساني واللي في عقلي بيبان في تصرفاتي من أول كام يوم تعامل والناس كلها ما بتظهرش إلا بعد سنين ؟؟ واللي بتظهر عليه بيكون غير خااالص اللي قعدت سنين مورياه ... يعني الواحد لازم يقعد 5-6 سنين قبل ما يقرر إنه خلاص هيصاحب حد ولا هيعيش معاه ؟؟

هل صح إني ما أحكمش على حد من تصرف واحد حتى لو التصرف الواحد دة كان قاتل ومدمر ؟؟ أجيب عذر منين ؟؟

هل الناس هي اللي غريبة ولا أنا اللي شايفاها غريبة ؟؟

خلاص، أنا مش عاوزة أعرف حد جديد، كفاية عليا اللي بعرفهم واللي لسة بكتشف فيهم حاجات

يا ريت يخرجوا من حياتي للأبد وأنسى كل كلام أتقال في أي وقت يا ريت يتمسحوا من ذاكرتي خااالص، يا رب الحتة اللي في ذاكرتي اللي تعنيهم تتمسح خالص ... بجد أنا مصدومة

حسبي الله ونعم الوكيل، الواحد مش ناقص وجع ولخبطة، يا ريت الناس تعيش معايا في سلام أو تسيبني في حالي أعيش لوحدي ... يا رب

4 comments:

Unknown said...

Maybe God wants us to meet a few wrong people before meeting the right .So that when we finally meet the right one ,we know how to be grateful for that gift.
يا فيدو خلاص احنا شفنا ما يكفينا أنه يخلينا نتوقع أى حاجة من أى حد .. المهم بقى دلوقت إننا منتأثرش به ولا يغيرنا ، أهم حاجة حاجة أهدافنا اللى نفسنا نحققها مش بهارات الحياة هة اللى حتوقفنا الناس دى عاملة زى بهارات الحياة ، مش ممكمن تمشى من غيرهم ..
مش لازم نعرف ليه ، بس هى كدة ، واحنا راضيين وبنتكيف ، احنا اللى لازم نتحكم فى الى حوالينا ، منسبهوش هو اللى يتحكم فينا ، ومش أنا اللى حقولك :) ..
مهما واجهتنا حاجات صعبة وفوق طاقات البشر لازم نكون أقوى ، ببثقتنا بربنا ، وبإن اللى جاى هو اللى الأحسن لنا ، اللى جاى هو الخير ، بحب الظروف الصعبة ، والناس الغريبة ، لولاهم مكنتش أنا حبقى أنا ،، شكرا لهم ، أوى
:):)
فيدو أرجوكِ متخليش الشيطان يثّبتلك الحاجات الوحشة قدامك ، ويسهيك عن حياتك الحلوة ، المشرقة ، الناجحة ، واللى لسة فيها حاجات أحلى وأحلى
:) :)
بحبك

Anonymous said...

سوسو حبيبة قلبي
ربنا يخليك ليا يا رب
سبحان الله، بتداويني بالدواء بتاعي
المقولة اللي بالإنجليزي دي أنا اللي مألفاها وكاتباها على البلوج قبل كدة :)
سبحان الله، كويس إن كلامي بيجيب نتيجة
ما انا عارفة يا سارة، أنا الحمد لله الشيطان لا حبطني ولا خلاني أشوف الحياة وحشة (مع إنها ملعونة وملعون ما فيها زي ما قال عنها الرسول صلى الله عليه وسلم) ، أنا بس كنت متضايقة شوية فقلت أكتب والأسئلة دي كنت حابة أي حد يجاوبني عليها
بس أنا عادي يعني، بكمل ومش هخلي شخص ولا اتنين ولا مائة إن شاء الله ينغصوا عليا حياتي طالما لسة فيها ولو شخص واحد محلي لي حياتي والحمد لله اللي محليين حياتي كتاااار أوييييي أكتر من المقرفين

ربنا يخليهم ليا يا رب ويبعد عني المقرفين
وأنا أحبك أكثر :)

Unknown said...

يااااه بجد إنت اللى مقلفاها تعرفى إنى بقالى سنتين فى واحدة صحبتى كاتباها فى
about me on FaceBook
وأنا معجبة بها أوى ونفسى أعرف مين اللى كاتبها ، وكل أما أقراها أحس بحاجة غريبة ، وبقالى سنتين أصلا وهى معلقة فى ددماغى عشان نقسى أعرف مين اللى كاتبها ، زى ما يكون قلبى حاسس ، وبعد أما عرفت مين اللى كاتبها أحب أشكره أوى ووأقوله إنها معبر ة جدا وتحفة جدا و
It touches me ..
ربنا يسعدك دايما يا فيدو ويكفيك شر الناس
لأ أنا أكثر
:P :D

Anonymous said...

اممم، احتمال يكون في حد تاني مألفها معايا ، يكون بيفكر زيي ولا حاجة (انت عارفة، العباقرة كتااااار) هيهيهيهي
أو تكون الناس قعدت تتناقلها (مصدر موثوق بقة) لحد ما وصلت عندها ... هههههه
سبحان الله، أنا حسبتك بتفكريني بحاجة أنا كتبتها هنا قبل كدة
العفو على إيه :) ؟؟ أحب أقول لك إني
I am gifted ;)
الحمد لله
لا صدقيني، أنا أكتر !! تيجي نقيس ؟؟
:D :P

Post a Comment

comments are always welcomed :)