عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Thursday, June 16, 2011

To Women As Far As I'm Concerned


I have a strong feeling that I am always being rejected because of it
حسبي الله ونعم الوكيل .... "فاصبر إن وعد الله حقٌ ولا يستخفنك الذين لا يوقنون"
الحمد لله، ممكن أوي ربنا منع عني مصيبة كانت هتحصل لي عندهم
:) القابضون على الجمر :) ...
"وفي السماء رزقكم وما توعدون ... فورب السماء والأرض إنهُ لحقٌ مثلَ ما أنكم تنطقون"
اللهم اكفني بحلالك عن حرامك واغنني بفضلك عمن سواك ....
أما نشوف آخرتها معاكم ....
---------------------------------

أجزاء كتيرة هنا اتكتبت في أوقات ومواقف مختلفة، لحسن حد يقول علي مجنونة، ثانية مبسوطة وثانية متنرفزة
الحمد لله على نعمة العقل
D:
----------------------------------

هو الواحد لما نفسه تهفه على حاجة في نصف الليل ومش لاقيها في البيت، يعمل إيه ؟؟ هيحصل إيه لو نزلت أجيبها ؟؟ :(
----------------------------------

Dr.Soumaya El-Sayed, walahi I love you soOoOo much !! Thank you for being who you are and for giving me hope in my dream again... I was losing it :( ...
ربنا ينفعك وينفع بيك وأبقى زيك كدة يا رب من غير عوائق واللي بدئت من سنتين ونصف تقريباُ (الحمد لله :) ) ... أحبك في الله والله
-----------------------------------

A secondary emotion that typically refers to the negative thoughts and feelings of insecurity, fear, and anxiety over an anticipated loss of something that the person values, particularly in reference to a human connection. It often consists of a combination of presenting emotions such as anger, sadness, and disgust. It is a familiar experience in human relationships !!! From Wikipedia
يا رب استر

هو ليه الواحد لما بيكون خايف أوي يعمل حاجة تزعل حد معين، يلاقي الحد دة عمل الحاجة دي ؟؟ مش واخد باله ؟؟ مش بإيده ؟؟ أنانية ؟؟ حب تملك ؟؟ غيرة ؟؟ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم !!! لا تغضب، لا تغضب، لا تغضب !!! أستغفر الله العظيم يا رب ... اهدي ي ي، ما فيش أي حاجة تستاهل !!! أكيد انت مكبرة الموضوع أو فاهمة غلط أو النرفزة والغيرة عامياك ... :( :(
--------------------------------------------

ورقة النتيجة بتاعت بكرة بتقول "الصابرون لهم الجنة" !!! يا رب صبرني ودخلني الجنة :(
---------------------------------------------

بس أنا سألت واحدة بثق فيها أوي لو الموضوع دة ممكن يضايقهم وقالت لأ !! هل الموضوع نسبي ولا عشان هي مش في مكانهم فمش عارفة ؟؟ لا أدري :( لو سألتهم هم، هيقولوا عليَّ هبلة :(
---------------------------------------------

أحيانا ينتاب الشخص نوبة غباء يندم عليها كثيراً فيما بعد :( ... وكانت هذه إحدى نوبات غبائي
--------------------------------------------

بخاف أوي لما بفرح أوي، بحس إن في حاجة غلط أو في مصيبة هتحصل بعدها :( ... يا رب استر، أصلي كنت طايرة من الفرحة ساعتها :) وكل ما أفتكر، الاقي نفسيتي اتقلبت 180 درجة وألاقي نفسي ببتســـــــــم وبسوطة أوي ي ي !!! يا رب استر !!!
--------------------------------------------

Count down ... 45 ... :( :( :(
--------------------------------------------

لما تلاقي نفسك بتقرأ نفس الحاجة اللي حد كتبها كل يوم كإنها جرعة الدواء اللي هيخليك تكمل يومك، اعرف وثق إنك مريض بالحاجة دي فعلاً ... يا رب اشفيني :( ...
---------------------------------------------

Being loved by someone gives you strength, while loving someone gives you courage
يا ترى مين عنده both strength and courage ؟؟؟
----------------------------------------------

الفرق بين الناجح والفاشل مش الذكاء ولا البيئة اللي نشأ فيها ولا الظروف اللي اتحط فيها (مع إن غالبا اللي بيتحطوا في ظروف صعبة، هما اللي بيبقوا أقوى وأنجح والأمثلة كتيــــــــــــرة أوي)، الفرق كمية المحاولات وإمتى الواحد فيهم بيقول "كفاية" ... ناس كتيـــــرة أوي أعرفها طول السنة مش بتفتح كتاب وتيجي اليومين دول ما شاء الله تشد حيلها أوي أوي وتعوض جااامد اللي فاتها وتطلع كمان من الأوائل ما شاء الله الله أكبر!! آه والله، بالذات قسمنا دة اللي الواحد ماعندهوش وقت ينام طول السنة عشان حتى يذاكر (أنا باخد وقت مستقطع من نومي صراحة عشان أكتب هنا وأقرأ الحاجات اللي بحبها اللي مالهاش علاقة بالدراسة، لا تحسبوني بضيع وقت، ههههه، أنا بقلل نومي عشان أقدر أعمل الحاجات اللي بحبها :) ) ....
Albert Einstein said "It's not that I'm smart, it's just that I stay with problems longer"
---------------------------------------------------------------------------------

ما أحلى القراءة المتنوعة ليالي الإمتحانات !! أنا شايفة أعمل حاجة هتفدني باقية حياتي (لو/إن ربنا كتبلي يعني) أفيد :) ...

يقول "جون جراي" في كتاب "الرجال من المريخ النساء من الزهرة" : الرجال نادراً ما يقولون "أنا أسف" لأنها على سطح المريخ تعني بأنك قد ارتكبت خطأ ما وأنك تعتذر !!! (يااااه!!!) ولكن النساء يقلن "أنا أسفة" كطريقة أخرى لقول: "أنا أهتم بما تشعر به" وهذا لا يعني أنهن يعتذرن لارتكاب خطأ ما (اممممم)، والرجال الذين يدركون هذا والذين نادراً ما يقولون "أنا أسف" يمكن أن يصنعوا معجزات إذا تعلموا استعمال هذا الوجه من لغة أهل الزهرة :) . إن أسهل طريق للخروج من مجادلة هو أن تقول "أنا آسف".... كلام مثير حقاً ...

كنت بحسب إن فيا مشكلة عشان بتأسف من كل حاجة حتى لو مش غلطانة وناس كانت تقول لي انت بتتأسفي، يبقى انت غلطانة، وفهمت أخيراً إن دة طبع أنثوي :) ، مع إن في إناث كتيــــرة أعرفها مبتتأسفش إلا بطلوع الروح ! بتحس إنها هتدوس على كرامة نفسها حتى لو كانت غلطانة ؟؟؟

وصلت إلى صفحة 280 من 412 صفحة ... وتستمر القراءة :)
------------------------------------------------------------------------------------------------

To Women As Far As I'm Concerned.. By: David Herbert Lawrence

The feelings I don't have I don't have.
The feeling I don't have, I won't say I have.
The feelings you say you have, you don't have.
The feelings you would like us both to have, we neither of us have.
The feelings people ought to have, they never have.
If people say they've got feelings, you may be pretty sure they haven't got them.
So if you want either of us to feel anything at all
You'd better abandon all ideas of feelings altogether.

6 comments:

Anonymous said...

ههههههه
أنا كنت مقررة كدة فعلا، مش هظهر حاجة عشان نبقى براحتنا
;)
ما أنا بلخبط في الكلام أهو، حد له عندي حاجة ؟؟ P:

آه فعلا، لازم التغير من الوقت للتاني عشان الواحد يستعيد نشاطه، أنا عن نفسي قمت من شوية قشرت بطاطس وعملتها سوابع رفيعة وحمرتها لحد ما بقيت مقرمشة وأكلتها !! رايقة روقان :) !! يا رب عقلني

آمين يا رب وإياك :*

The Trader said...

هي الناس متوقعة إني أذاكر ليه ؟؟ ما خلاص يعني، اللي فاهم فاهم واللي مذاكر مذاكر واللي جاب تقدير جاب تقدير
-----------------

سؤال صغير عن الجملة دي .. انتي متأكدة منها ؟؟ ولا لا ؟؟
لأنها لو حقيقة يبقي عليه االعوض فيه :( ...
لأني بحاول في ايام الامتحانات السنة دي اني اذاكر كتير عشان اعوض .. بس لو الجملة دي مؤكده .. يبقي اكيد انا عارف هاعمل ايه بكرة :(:( ...

وفيه فقرات عجبتني جدا ... شكرا كتيييير

Anonymous said...

لا لا لا
حاسب
الجملة دي مش مؤكدة خااااااالص
دي أصلا مش جملة من أساسه
بالعكس جدا بقة، الأوائل عندنا الفرق بينهم وبين باقية الناس إنهم في الأيام دي بيشدوا حيلهم أوي أوي وبيذاكروا جامد
فبيقدروا يعوضوا إننا طول السنة مش بنذاكر

ديما بقول لنفسي إن الفرق بين اللي بيوصل واللي بيفشل هو عدد المحاولات وإمتى الواحد بيقول "خلااااص"، الناس اللي مش بتقول "خلااااص" هي اللي بتوصل وبتوصل لمراكز عالية أوي أوي
ربنا يوفقك يا رب

اسمحلي أمسح الجزء دة من البوست لإني كدة بنزل الناس لتحت، وأنا غرضي من المدونة دي الأصلي كان إني أحفز الناس وأديهم رسايل إيجابية بس للأسف، أنا (زي باقية البشر) بتجيلي لحظات يأس وللأسف أنا من النوع اللي بيكتب كل حاجة تدور في بالي سواء مقتنعة بيها ولا لأ فبتظهر هنا

إن شاء الله ما أكتبش رسايل سلبية لحد أبدا
I am HopefulHopes

كمل مذاكرة، وشد حيلك أوي أوي، إن شاء الله تقدر تعوض، ربنا يوفقنا جميعا يا رب

The Trader said...

لاااااا انا مش قصدي ان حضرتك تمسحيييييييها !!!! ...

انا كنت بسأل بس :( ...

ولي تعليق علي جملتك انا بنزل الناس لتحت بس من غير ما تاخديها يأس او حاجة !!
انا مش محتاج انزل لتحت انا تحت الارض :) ..

وعلي فكرة المدونة بتاعتك انا بعتبرها من افضل "المدونات الي بتديني "امل" ان "لسة فيه امل !! ..
لدرجة اني في كتابتي علي مدونتي العبيطة الصغنونة دي بحاول اقلد حضرتك في معظم الحاجات لو لاحظتي يعني !! ..

والاسم hopefulhopes جميل جدا ومركب
بس بجد معبر اوي !! وكله اماني وامل !! :)

ومن ناحية المذاكرة ربنا يسهل .. ربنا يكرم وان شاء الله ربنا معاكي ومعي ومع كل الناس .. ويوفقنا جميعا

Anonymous said...

جزاك الله خيرا على الإطراء، ربنا يكرمك يا رب
يا رب ديما أكون مفيدة ونافعة

ويا ريت حضرتك ما تشتمش المدونة بتاعتك لإنها بجد جميلة ما شاء الله وفي تحسن رهيـــــب عن الأول ما شاء الله، وفعلا المفروض الواحد ما يشتمش حاجة بتاعته ولا حاجة بيحبها، أكيد انت بتحبها عشان كدة بتكتب فيها على طول، وكفاية إنها مستوعبن كل ألامك وآمالك :) ء

لا والله، هي فعلا كانت لازم تتمسح عشان حستها ممكن تؤثر في الناس وحرام يعني، الواحد فيه اللي مكفيه
اللي حطيته بدالها أحلى ألف مرة

آمين يا رب، "ومن يتوكل على الله فهو حسبه"ء

The Trader said...

:) ..
المدونة دي اكتر حاجة مصبراني لغاية دلوقتي علي الاقل وفية ومش بتقلب عليه زي الحياة :):) ..

انا كده بدلعها علي فكرة مش بشتمها :D:D ...

ولا شكر علي واجب وصح كفاية انها مستوعبة كل الالام والامال من غير ما تشتكي :) ..

شكرا :)

وربنا يكون في العون ان شاء الله ..:):):)

Post a Comment

comments are always welcomed :)