عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Thursday, May 13, 2010

قصاصات حائرة



شئ ما يجذبني إلى هنا ... أشتاق إلى الكتابة أو مجرد بعثرة بضع كلمات ربما لا يأبه بها أحد ولكنها تعني لي الكثير...هنا، لا أحب استخدام لغة الصمت، فالكلمات تتكلم والحروف تبوح بما يحتويه صدري .... زفرات وآهات ... اشتياق واحتراق ... ويلي من الأيام وما تحمله لي من مفاجئات !!!ء
-------------------------------------
والله فتحت كتاب الأركيتكتشر وقعدت أقرأ شوية والدنيا عمالة تظلم تظلم لحد أما بقيت بقرأ وتقابلني كلمة "ذا" وأقعد أسأل نفسي يعني إيه "ذا" وبجد طلاسممممم ؟؟؟ تعبت أوي فلجأت لحاجات تزيل عني الزهق وتساعدني على الاستمرار في الحياة ......ء
-----------------------------------
أريد حلا، اللهم اهدني ... من ثانوي وأنا قبل الامتحانات باسبوعين بالظبط وبتحصل لي حالة غريبة ... بسيب المذاكرة اللي أي انسان طبيعي عاقل بيكون بيعملها وبقعد أقرأ كتب وأكتب حاجات .... مثلا، في ثانوية عامة قبل الامتحانات بأسبوع وأثناء الامتحانات، قعدت أقرأ في كتاب حوالي 900 صفحة وكنت بخبيه تحت كتبي عشان ما حدش يشوفه بس أختي اكتشفت الموضوع دة وحاولت تخبيه مني بس ما نفعش .... كان هاري بوتر الجزء الخامس بالانجليزي .... كتاب قمة في الجمال ... الرواية ( ال 7 أجزاء ) تحفة نادرة ... أنا قرأت كل الأجزاء مرة ما عدا الجزء الثالث قرأته ثلاثة مرات والجزء الخامس خمس مرات (900 صفحة) والجزء السادس مرتين .... بعشق المؤلفة، بجد تحفة تحفة تحفة ... وكل الأجزاء دي قرأتها في ثانوي ....ء
في إعدادي هندسة صراحة ما قرأتش حاجة تذكر أوي ... كنت في مرحلة صعبة أوي في حياتي وكنت فعلا تايهة بس ربنا رحمني أوي .... في سنة أولى، قرأت لا تحزن لعائض القرني (الكتاب الأزرق الضخم) مش عارفة كام صفحة بس أنا خلصت تقريبا نصفه أيام الامتحانات
وكملته في الصيف وقرأت كمان أثناء الامتحانات
women from venus and men from mars
في سنة تانية اشتغلت على كتاب "كن سعيدا " لوصفي مهنا و"الداء والدواء" لابن القيم
. سنة ثالثة امتحانات الترم الأول اشتغلت على
the secret
أروع كتاب (مش رواية) أقرؤه في حياتي (قرأته أربع مرات ورا بعض) وكتب تانية ... وأنا دلوقت بقرأ في كتاب "استمتع بحياتك" لمحمد العريفي و"فوضى الحواس" لأحلام مستغانمي ... صراحة الكلام دة مش بقوله لحد عشان ما حدش بيصدق إنه أسيب الامتحانات وأقعد أقرأ بس صراحة دي بقيت حاجة في دمي زي المرض عشان كدة لما بقول إن مستوايا الفعلي أحسن من اللي أنا عليه بكون قاصدة كل كلمة بقولها الحمد لله بس أنا اللي اخترت الطريق دة ... يعني الناس كلها ما ورهاش غير المذاكرة والكلية والدراسة، بس أنا طول ما أنا قاعدة في المحاضرات لو ما قعدتش أسأل وأنتبه، بسرح أوي في تأليف حاجات أو بسترجع حاجات قرأتها .... ممكن تسميه هروب أو خوف أو قلق أو مش حابة الامتحانات فبعمل حاجة بحبها أحسن من ضياع وقتي في الاكتئاب والسراب .... صراحة لسة بادئة أقرأ في كتاب "فوضى الحواس" والألهام كان نابع من الباش مهندس حاتم من رابعة سي إس دي ربنا يكرمه، فعلا مصدر إلهامي في القراءة والكتابة ... نفسي أكتب زييه في يوم من الأيام ... كتب الباش مهندس حاتم (أو ربما نقل) الآتي على أحد مدوناته : "ء
ابتسم .. فما زاد البكاء العمر يوما .. وما أنقصه كثرة النحيب .. وما أعادت عبرات العين غائبا .. ولا أنست لحظة فراق حبيب .. فابتسم لزمانك .. فالأيام ستمضي .. وزمانك أيامه خير طبيب .." ... أنا سعيدة إنه قرب يحقق جزء من أحلامه ما شاء الله، ربنا يتمم له بخير يا رب وعقبال كل اللي زييه ....ء
طبعا اللي معايا في القسم عارفين إننا أصلا مش بنذاكر طول السنة والترم دة كمان بقينا مش بنحضر أوي والأيام دي فرصتنا الوحيدة لإنقاذ ما يمكن إنقاذه ... بس أنا ؟؟؟ ربنا يهديني ... إن شاء الله خير ... في قوة تنافر كبيرة أوي بيني وبين المذاكرة ... عداء ما لهوش أي تفسير ...
----------------------------------------------
أكره جميع الأغاني لأسباب دينية ونفسية ولكنني أقع صريعة أمام كلمات الكثير منها ... هناك كلمات تخبرك أنها خرجت من فؤاد كاتبها وقد تأكد من كل حرف قبل خروجه .. لم يكتبها لمجرد الرقص عليها أو الغناء بها .. كلمات صادقة، ينبوعها صادق .. ليتني أستطيع الكتابة مثلهم !!! أعشق كتابات الثلاثة، واحد منهم مات منذ أكثر من 10 أعوام .. والثاني عمره تجاوز النصف قرن ... والثالث في مثل عمري وفي قسمي بالتحديد ... إنهم مثلي الأعلى في الكتابة ... أتمنى أن أصبح مثلهم يوما ما حتى وإن لم يحب كتاباتي أحد، يكفيني أنني سأحبها دوما ويكفي أن دفتري لم يمل احتواءها ....ء
-----------------------------------------------
طبعا أي حد هقول له الكلام دة مش هيصدقه ودة مش هاممني أبدا عشان أنا مصدقة نفسي (حلوة مصدقة نفسي دي ) ... أنا حاسة إني سعيدة ومتضايقة في نفس الوقت وأنا بتعب أوي لما أحس بأكتر من إحساس في نفس الوقت وممكن أدوخ من تضارب الأحاسيس المختلفة ... فرحانة عشان بقرأ حاجات بحبها وبستمتع أوييييي ومتضايقة عشان سايبة اللي ورايا وبقرأ ... طب ما أنا ممكن أقرأ في الصيف، بس للأسف لا تحلو القراءة إلا وقت الامتحانات وما بعرفش أبدا أسيب كتاب قبل ما أخلصه ... بقعد أحلم بيه وأفكر في أحداثه وأنا في اللجنة ... أنا سعيدة إني سعيدة ومتضايقة إني متضايقة .........ء
-----------------------------------------
I am totally against what I said last time, I changed it to “ If u love something, go ahead and get it before it is too late”, but unfortunately, not everything could be attained so easily ……
--------------------------------
في مثل هذا اليوم، قبل مولدي بعامين ونصف، ولد حبيبي الوحيد أخي ... أنا لا أحتفل بميلاد أي كائن كان لأن ديني أمرني بهذا ولكنني لا أستطيع منع نفسي من الشعور بالفرحة أن أحَب ذكر إلى قلبي (هو وبابا طبعا) أتى إلى العالم اليوم ليضئ عالمي الذي بدأ بعده .... كم أحبك يا أخي العزيز !! كم أشعر بنعمة الأخ وأنت معي ولا أدري كيف كانت ستكون أيامي بدونك ... شكرا لك لأنك أخي ولأنك صنعت لي الكثير والكثير دون أن تشعر ... دائما تخبرني أنك لم تصنع لي شيئا ولكنك والله أضأت زاوية مظلمة من حياتي الجامعية ... ربنا يخليك ليا يا رب ويعوضك بكل خير ويحقق لك كل اللي نفسك فيه وأشوفك ديما في أحسن حال يا رب يا رب ويحفظك من كل شر ... آمين ....ء
-------------------------------------------
I can not stop myself from watching the lord of the rings .. I watched all four parts a couple of times, it is amaaaaaaaaaazing !!! A very CLEAN movie, it does have sound and music effects but the idea is fabulous, so inspiring and full of strength …. I just loOOOoove it !!!
فيلم هادف أوي ومليان حماس، بجد لو الشباب اتفرجوا عليه بغرض الاستفادة، ما تتخيلوش العالم كان هيبقى عامل إزاي .... وكل إنسان وليه رأيه بردو
----------------------------------------
Tomorrow is a long and tiring day, I gotta go catch some sleep :| …
يعني مش ولا مذاكرة ولا حتى حضور وفهم وتركيز ... اللهم أنت المجيب وأنا المضطر، فاكشف ما بي من ضُرْ ......ء

2 comments:

Amr Ebaid said...

Lord of the Rings is 3 parts only, by the way...
:D :D

Anonymous said...

:D You are right !! This is embarrassing !! :D
I dunno why I feel that they are four parts... Anyways, I love watching all the THREE parts !! ;)

Post a Comment

comments are always welcomed :)