عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Sunday, May 9, 2010

الدروس المستفادة




سأنظر إلى النصف الممتلئ من الكوب وطالما مش أنا اللي غلطانة في أي حاجة حصلت، أنا هصبر نفسي بحبة دروس لازم أكون استفدتها بجد ... ممكن في يوم من الأيام أتزنق في أي كلمة تشجيعية نابعة مني عشان ما حدش بينفع حد، طبعا هلجأ للمدونة العزيزة التي طالما تحملت شكوايا من كل حاجة .... ممكن بردو العيب يكون فيا أنا والدنيا كلها ماشية صح، على الأقل أنا حسيت إن في حاجة غلط محتاجة تغيير
---------------------------------------------
استعدي لتقبل أسوأ حاجة ممكن تحصل في أي موقف ... طالما أسوأ حاجة ما حصلتش، خلاص، ولا يهم ... ما حدش بيموت ناقص رزق ولا ناقص عمر ... كل حاجة مكتوبالي من قبل ما أتولد ... بس أنا للأسف ديما بسعى للأفضل عشان كدة بتعب ... كلنا هنتساوى في يوم ما ...ء
---------------------------------------------
قمة الغباء إن الواحد يغير من نفسه عشان خاطر حد ولا يظهر حاجات مش فيه أصلا عشان يعجب حد ... أنا مش هتغير إلا عشان أنا "فدوى ذات نفسها" عاوزة أتغير للأحسن بإذن الله ... مش عارفة إزاي هبقى أحسن في مجتمع كل حاجة فيه ماشية غلط وقلما تجد حد كويس ... يا رب أنا تعبت وأنا بحاول وبدور على حد يساعدني ... كلهم زي بعض ... أنا غلطانة إني حطيت لقاعدتي حالات خاصة
---------------------------------------------
ما فيش أي حاجة تستاهل، وما حدش في الدنيا كلها يستاهل تزعل عشانه، وأصلا الشخص اللي يستاهل دموعك، مش هيسمح لنفسه إنه يبكيك أبدا وعمره ما هيبكيك .... دموعي غالية وأنا مش هنزلها إلا على حاجة تستاهل وأعصابي غالية مش هفقدها إلا على حاجة تستاهل بجد ( يعني هفكر كذة مرة، لو الحاجة تستاهل أزعل عشانها، هزعل بس مش هطول وأنا زعلانة، لو لأ ، هقوللها كلمتي الشهيرة ;) ) ء


----------------------------------------------------

إذا كانت الدنيا حرها مش قادرة أستحمله، هعمل إيه في نار جهنم ربنا يعافينا منها ؟؟؟ أكيد إن شاء الله في الآخر هروح الجنة برحمة ربنا بس لازم أتنظف من معاصية وذنوبي في النار لو ربنا ما سامحنيش عشان أخش الجنة نظيفة ... الحمد لله على نعمة الاسلام والحجاب، اللهم اني قد تحملت حر الدنيا من أجلك فباعد بيني وبين حر الآخرة
------------------------------------------------------
أنا بعاني عشان أنا بحاول أبقى كويسة في قسم أصلا مبني على الهرجلة وعدم النظام .... بجد حسبي الله ونعم الوكيل في اللي اتعمل فينا امبارح والنهاردة من غير ذكر للتفاصيل عشان مالهاش لزوم وما حدش خالص عمل حاجة !!!!!!!!!! احنا ليه نتنرفز ولا نضايق نفسنا ؟؟؟؟ احنا عملنا اللي علينا وفي الآخر ضاع وقت كتيييييييير أوي وحاجات كتيرة كانت ممكن تتعمل بدل اللي اترمى دة .... حسبي الله ونعم الوكيل ... حسبي الله ونعم الوكيل وهفضل أقولها لحد ما أتخرج إن شاء الله


----------------------------------------------------
حسبي الله ونعم الوكيل، كنت بحسب أنا بس اللي معملتش الأندرويد لاب بتاع الأسبوع اللي فات أو على الأقل كمان 10-20 ويطلع 15 بس هما اللي عاملينه !!!!! وبردو ما حدش عمل حاجة وينزلوا لاب جديد الأسبوع دة عادي جدا ؟؟؟؟ وبردو ما حدش بيتكلم ؟؟؟؟ حسبي الله ونعم الوكيل ... ... شكرا ليكم أوي أوي أوي ... ... ربنا يسامحكم يا رب ..... أنا مش هقول أكتر من كدة

----------------------------------------------------------
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بن مسعودٍ رَضِيَ الله عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مَا أَصَابَ أَحَدًا قَطُّ هَمٌّ وَلَا حَزَنٌ فَقَالَ اللَّهُمَّ إِنِّي عَبْدُكَ ابْنُ عَبْدِكَ ابْنُ أَمَتِكَ نَاصِيَتِي بِيَدِكَ مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ أَوْ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ العظيم رَبِيعَ قَلْبِي وَنُورَ صَدْرِي وَجِلَاءَ حُزْنِي وَذَهَابَ هَمِّي إِلَّا أَذْهَبَ اللَّهُ هَمَّهُ وَحُزْنَهُ وَأَبْدَلَهُ مَكَانَهُ فَرَجا ... دة وعد من ربنا وأنا عمري ما أسأت الظن بالله ... وأنا هقعد أقولها طول ما أنا ماشية
-------------------------------------------------------------
أنا مش بطيق الدخان ولا السجاير ... ارحموني أنا صدري تعباااااااااان وبيهيج على طول ... كفاية سجاير، نفسي أتنفس هواء نقي ... ء
------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
حسبي الله ونعم الوكيل