عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Saturday, May 15, 2010

خدوا راحتكم


ء" صمتي لا يعني جهلي بما يدور حولي ولكن ما يدور حولي لا يستحق الكلام "، بس أنا هتكلم عشان كل ما موقف زي دول يحصل، أجي هنا وافتكر اللي كتبته
-----------------------------------------------------
غــــداً ســــأذبــــح أحــــزانـــي وأدفنـها *** غـــداً ســأطــلــق أنــغــامــي الضحـوكات
------------------------------------------------------
كل فترة حد يبعت انتقاد على اللي بكتبه ... أحيانا بيكون بناء وأحيانا ما لهوش لزوم وأنا للأسف كل ما يجيلي انتقاد مش عاجبني، بقفل المدونة عشان الناس تسيبني في حالي وأكون بكتب لنفسي بس وبعد فترة الناس اللي بتحب كتاباتي تشتكي إني قفلتها فبرجع أفتحها تاني :) .... امبارح جاتلي رسالة ربنا يكرم كاتبها فعلا وضحتلي حاجات كتيرة أوي وأنا أسفة لو كلامي على المدونة دي مرة أساء لحد، العيب في الناس إن تفكيرهم محدود أوي وأفقهم ضيق واللي ديما بيفكر في حاجة، بيحس إن كل اللي حواليه كدة فالواحد يصلح من تفكيره الأول بعدين يتكلم على الناس

أنا كالعادة روحت قافلة المدونة وقلت أرتاح من وجع الدماغ والناس اللي مالهاش لازمة ... ومن شوية قعدت أقلب في مدونة الباش مهندس حاتم من سنة رابعة وهو فعلا من قدواتي في الكتابة ما شاء الله وكذة مرة لاقيته كاتب إنه هيقفل المدونة عشان التعليقات البايخة اللي بتجيله بس رجع في كلامه عشان هو عنده هدف ... فكرك لو كان سمع للناس دي كان وصل لمستواه دة ما شاء الله ؟؟؟

وكمان يعني عنده حق، ليه يحرم الناس الكتيرة اللي بتستنى يكتب أي حاجة وبتستمتع بقرائتها عشان كام واحد ما وراهوش حاجة ؟؟؟ وأنا الحمد لله تأكدت الفترة اللي فاتت إن في ناس كتيرة (فعلا دون مبالغة) بتحب أسلوبي في الكتابة وبتستنى أي حاجة أكتبها وبتحس إنها افتقدت حاجة لما ببطل أكتب .... احتمال كبير أوي أكون غلطت في كتير من كتاباتي (وإذا كنت شايف نفسك معصوم ومافيكش عيوب فأنت فيك أكبر عيب) بس أديني لسة في أول مشواري وبتعلم، بس أنا عمري ما ذكرت اسم حد على المدونة خالص عشان الغيبة ولأسباب أخرى فمش حد يشوف كلام كاتباه يلزق فيه أي شخصية تخطر على باله ويقول إن الشخصية دي أنا اتكلمت عليها !!! ء

صراحة والله أنا فرحت أوي واتبسطت لما عرفت إن في ناس بتتريق على اللي بكتبه بجد حسيت إني في طريقي إلى هدفي ... فكرك كل كاتب أو شاعر أو أي إنسان بقة حاجة في يوم من الأيام ما كانش فيه اللي بيتريقوا عليه ؟؟؟ طبعا لأ، إذا قرأت سيرتهم هتلاقيها بدائت باستحقار الناس ليهم أو التريقة فشكرا أويييييييي لكل واحد اتريق وسخر مني، فعلا شكرا، أنا من غيرك ما كنتش صممت إني أوصل للي نفسي فيه بس انت ادتني الدفعة وإن شاء الله هوصل ولو بعد حين ومش عارفة بقة مين اللي ساعتها هيتريق على مين .... خدوا راحتكم ... وكفايا إن قدواتي في الكتابة الحمد لله قالوا عني كلام أحطه وسام على صدري وأنسى بيه إساءة العالم كله لو حصل يعني

أنا أكتر حاجة بتخليني أتمسك بالحياة وبأهدافي هي السخرية ، فبدونها حياتي مافيهاش إثارة وبكون عايشة زيي زي غيري اللي عاش ومات ما حدش عارف عنه حاجة ولا انتقد فيه حاجة ولا قدم حاجة ... فاستمروا في السخرية وإن كانت أمام عيني، فأنتم من يدفعني إلى الأمام :) ء

اللي مخليني مستغربة فعلا مادام انتم مش عاجبكم اللي بكتبه وشايفينه مصدر تريقة، إيه اللي بيخليكم تقرأوه ؟؟؟ دة أكبر دليل إن كتاباتي كويسة الحمد لله عشان لو كنت بشخبط وخلاص ما كانش حد اهتم للشخبطة دي بس الظاهر إن ناس كتيرة أوي مهمتها في الحياة تتكلم عن فدوى وتنقش في عيوبها وإيه اللي وحش فيها وتطلع لها ألف عيب ، للدرجة دي أنا كويسة في الظاهر فبتدوروا على خفايايا ؟؟؟ :) شكرا أويييي .... أنا فعلا بتأكد كل يوم من مقولة بقولها لنفسي " مهما الحاجة كانت حلوة، هتلاقي ناس بيشتكوا منها وبيدوروا على أي حاجة ناقصة فيها عشان يثبتوا للي قال عليها إنها حلوة، إنها ولا حلوة ولا حاجة " وليا الشرف إني أكون الحاجة الحلوة دي اللهم لك الحمد

وكمان حاجة محيراني، انتم ناس بتشتكي من كل حاجة حواليها ووراكم حاجات محتاجة تتسلم ومواد ما اتفتختش من بداية الترم، سايبين كل دة وقاعدين بتتريقوا على فدوى ؟؟ للدرجة دي بقيت أهم من الدراسة ؟؟؟ والله كويس جدا بردو !!! :) ببساطة، اللي مش عاجبه، ما يقرأش !! أنا ما افتكرش إني عمري غصبت حد على القراءة ولا حطيت كتاباتي قدامه وقلتله اقرأ ... بس أنا مبسوطة إني خليتكم تلاقوا حاجة تضحكوا عليها وتطلعوا كبتكم فيها، ليا الأجر إن شاء الله :) ....ء

كمان والله كله تكفير ذنوب أكيد أنا سخرت من حد قبل كدة أو اغتبته وبكدة يكون إن شاء الله ربنا سامحني ، فشكرا كمان انكم نقصتوا من رصيد ذنوبي :) استمروا في التنقيص أرجوكم

وأنا لو حبيت أتريق عليكم ولا أطلع عيوب أي إنسان، صراحة مش هخلي فيه حتة سليمة وهطلع اللي مستخبي بس أنا مقتنعة إن عيوبي وبلاوية مغرقة الدنيا عشان كدة بحط نفسي مكان الناس .... ء
يا رب : ... يظن الناس بي خيرا وإني *** لشر الناس إن لم تعف عني

أخيرا، بحب أهدي الأبيات القادمة دي لكل حاقد، أو ناس بتكرهني من غير سبب أو بسبب أو .. أو ... كلكم لكم هذا الإهداء ولكم جزيل الشكر فلو لا أنتم، ما كنت أنا
-------------------------------------------
اذا نطق السفيه فلا تجبه ** فخير من اجابته السكوت
فان كلمته فرجت عنه ** وان خليته كمدا يموت

سكتت عن السفيه فظن أني ** عييت عن الكلام وما عييت
ولكني اكتسيت بثوب حلم ** وجنبت السفاهة ما حييت

ما ضر الورود وما عليها ** إذا المزكوم لم يطعم شذاها

ما ضر شمس الضحى في الأفق ساطعة ** ألا يرى نورها من ليس ذا بصر
وما يضر البحر أمسى زاخرا *** أن رمى فيه غلام بحجر

اذا سبني نذل تزايدت رفعة ** وما العيب الا ان اكون مساببه
و لو لم تكن نفسي علي عزيزة ** لمكنتها من كل نذل تحاربه

أعرض عن الجاهل السفيه ** فكل ما قاله فهــــو فيه
فلا يضر نهر الفرات يوما ** إذا خاض بعض الكلاب فيه
---------------------------------------------
تحياتي للجميع ، الساخرين والحاقدين وأكيد المتابعين :) ء
Thanx my lovely batch :)

1 comment:

Anonymous said...

في فرق شاسع أوي بين اختلاف الآراء وقلة الذوق
أنا بحترم أوي الرأي المختلف (عمر ما الناس(حتى أنا وأهلي أو أنا وصحابي) ) ما هتتفق على حاجة واحدة وأنا بشجع جدا الواحد يقول رأيه زي ما أنا بقول رأيي ديما، بس أنا براعي لما بقول رأيي إني ما أجرحش حد ولا أسئ لحد وإذا أسأت براجع نفسي وبعتذر لكن للأسف مش كل الناس كدة
وأنا مش مستغربة لإن
this is life
فعلا

" كان كل يوم والتاني الاقي حد بيقولي "شفت فدوى كاتبة إيه؟"
كانوا بيقعدوا يتريقوا على حاجات حضرتك كاتباها

والكثير الكثير من هذا وذاك

وأنا لا أتحدث عن مرسل هذه الرسالة إطلاقا، بالعكس، لقد احترمت ما قاله فهو اختلف عن غيره ولم يخش مواجهتي بالحقيقة وقد تحدث باحترام شديد
وأشكره أنه قد نبهني لحقيقة كثير من الناس في هذه الدفعة والذين مازلت أوجه لهم شكري وكامل تقديري فلن يجتمع الناس على تقدير الجمال أبدا

وشكرا لكل من جرحني(إن كنت قد استطعت ذلك)، فقد جعلتني أقوى
:)

Post a Comment

comments are always welcomed :)