عروس البحر الأبيض

عروس البحر الأبيض

Thursday, May 13, 2010

وريقات مبعثرة



"إوعي تسيبيني "
---------------------------------
بمووووووووت فيها ... بجد بتحسسني إني مهمة وضرورية وأساسية في حياتها .... ربنا يخلينا لبعض يا أحلى سارة في الدنيا ... قالت لي وهي بتدمع " أنا بحب الدنيا بس عشان انت فيها " .... والله أنا اللي بقيت بحب الدنيا عشان انت فيها .... ما كنتش أتخيل إني ممكن أحب حد كدة وأنا مالحقتش أعرفه بس صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم " الأرواح جنود مجندة" وأنا فعلا مش بحب إلا لما روحي بتحب، لا المظاهر بتشدني ولا الذكاء ولا المنصب ولا أي حاجة، لو روحي التقيت مع الشخص دة، خلاص، ما بعرفش أتدخل وأبعدها وإلا هتتعب أوي وأكتر حاجة بتوجع تعب الروح .... ربنا يديم المحبة ويحفظنا من عيون الناس يا سارة يارب ........ء
---------------------------------
قررت مش هعمل الإمبدد بروجكت ولا الأو أر واللي يحصل يحصل .... أسلوب تعجيز، حسبي الله ونعم الوكيل ...... أنا إلى الآن ناقصة تقريبا 20 درجة في كل مادة ولسة ما امتحنناش الفاينال ... بجد مش عارفة أقول إيه .... فعلا يكفيني الله ... اللهم إني أشكو إليك
-----------------------------------
بيقول أنا لو مكانكم كنت عيطت ومشيت جنب الحيط، لا طبعا ، لا لا لا...... صحيح أنا سقطت في امتحانك، وأول مرة في حياتي كلها أسقط في امتحان بس حياتي مش هتقف على امتحان ----- زي دة .. أنا فاهمة المادة كويس أوي الحمد لله وذاكرت كويس أوي للامتحان ... والله تعبي مش هيروح وربنا مش هيضيعني .... أنا مش همشي جنب الحيط، أنا همشي في نص الطريق، لأ، همشي في أول الطريق إن شاء الله وراسي مرفوعة لفوق .... ربنا اللي هيديني ...... بس أنا مبسوطة من نفسي أوي أوي الحمد لله، الحمد لله، أول مرة أسقط وكمان ما أعيطتش ولا حتى زعلت ثانية واحدة ولا كإن حاجة حصلت .... والله والله والله ربنا رحيم أوي وهو اللي هيديني كل اللي عاوزاه وزيادة لإنه كريم ولا يظلم أحد .... "إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا" ء
-------------------------------------
أنا مش هخاف المرة دي *** ضاع من عمري سنين في الخوف
أنا مش هكون إنسان عادي *** أنا هتحدى أي ظروف
-------------------------------------
مش لاقية جدول امتحانات آخر السنة في أي حتة ... تعبت من التدوير وتهت من الجروب مش لاقية حاجة ومش لاقياه خالص في المايل .... يا رب سهل وأعرف راسي من رجلي
---------------------------------------
عسل أوي، " يللا بينا يا فيدو نتفسح، أنا زهقت من الدراسة والدنيا وكل الناس.... يللا نروح السينما ندخل فيلم أجنبي ... يللا نبوظ .... " ... " أنا عاوزة أهرب " ...... ههههههههههه ... متاااااحف والله البنات دول .. عليهم أفكار لإخراج الكبت فظيعة وفعلا نفسي أنفذها ...ء

يللا، إن شاء الله في الجنة بقة .... يا رب يا رب يا رب .... نفسي في حاجات كتيييييييييرة أوي ومستحييييييييلة أوي في الدنيا ... أنا زعلانة من الدنيا .... عاوزة دولة ما فيهاش رجالة .... أو على الأقل مدينة ..... نفسي أروح الجنة وأعمل الحاجات دي في الجنة .... الحمد لله اللي خلقني بنت، أكيد في حكمة .... نفسي أوي أركب حصان أبيض وأجري بيه على البحر، أركب بيتش باجي وأطير بيه على البحر، أركب ورا حد على موتو سيكل ويطير بيه ( كله طيران، أنا بردو كان نفسي أطلع قبطان طيارة بس ما نفعش عشان بنت :( ) ، نفسي أتعلم العوم، نفسي أجري وأجري وأقعد أجري دون توقف .... الولاد بيعملوا كل الحاجات دي براحتهم .... اللهم إني أسألك من فضلك.. قال تعالى " ولا تتمنوا ما فضل الله به بعضكم على بعض، للرجال نصيب مما اكتسبوا وللنساء نصيب مما اكتسبن، واسألوا الله من فضله " .... أنا مش بتمنى أكون ولد لا قدر الله ( مش عشان هما وحشيين ) ولا زعلانة إني بنت بالعكس، دة جزء من أحلى حاجة في حياتي إني بنت والله ...، الحمد لله يا رب أن جعلتني فدوى، بس أنا زعلانة من الدنيا ..........ء
--------------------------------------
أحلام مستغانمي، انت مبدعة مبدعة مبدعة ... حاسة إنك بتتكلمي عني ... نص كلامك عني
------------------------------------
فدوى، فدوى، فدوى ( يهتف الجمهور ويصفق ) ..... يللا يا فدوى صدقيني تقدري .... ربنا معاك ( لازم أدلع نفسي بردو عشان أقدر أشتغل) مش كفاية الكل هاجم علينا وبيعاملونا معاملة القهر والتعجيز، مش هكون أنا والدنيا على نفسي بردو .... ربنا يوفقك يا فدوتي
-------------------------------------
A-M-A-A-G-A-A : I MISS U SOOOO MUCH, so unbearable ..... =((
-----------------------------------
ويستمر العد التنازلي

3 comments:

Anonymous said...


جزاكم الله خيرا على الجدول وأعانكم على ما به من مواد
كلها آراء
أنا لسة بردو حاسة إني مظلومة لإني ما قصرتش خالص ... كل واحد عارف هو عمل إيه بالظبط، مش شرط كلنا نكون زي بعض
But i think that it's like a cheese sandwich, if a piece of cheese falls from the sandwich, will you stop eating because of it ?? No !! You will either ignore this piece and convince yourself that u dont need it and continue eating without it or you will pick it up and place it back in the sandwich ...
مش عارفة إيه اللي جاب سيرة ساندويتش الجبنة مع إني والله مش جعانة خالص، بس أنا دورت على حاجة بسيطة ومعبرة ... يعني مش هتضر لما حتة جبنة تقع مني، طالما الساندويتش كله لسة معايا إن شاء الله

And by the way, this is NOT the way to make the world a better place or us better people at all !! Bel3ax walahi .... And he keeps on saying that the country's system is "bayiz" so we have to follow a similar "bayiz" system !! Well, if every person said this, the country will be "bayza" forever and no one will ever have the courage to make a change anywhere !!!

BE THE CHANGE YOU WANT TO SEE IN THE WORLD!!

Anonymous said...

Fedo ente katba 3alia in ur blog t3rfe ana kont bd5ol 3la ur blog bs msh b3ml comments 3shan mt3rfesh ene b2ra klamk 3shan 7set mn awl ma 3rftk enk msh bt7be awe 7d y3rf 3nk 7aga bs ana kont b2raha w bd5ol daymn 3shan atmn 3leke w ashof malk 3shan ente daymn mkontesh btrde t2ole malk .. bs el mrade m2drtsh m3mlsh comment dante katba 3lia msh ana sarah bardo :D bgd u r a GREAT person da beside ene bamoot feke bs bgd i wish to be wlw goz2 mnk really ente kodwa ra23a msA as usual u give me hope .. u give me life ..

Anonymous said...


OH my Allah !!!
أنا بقعد أعيط لما أقرأ كلام كدة !!!!ء
سارة حب حياتي والله العظيم حب حياتي وربنا يشهد أكتر إنسانة قدرت تخليني أحبها في وقت قصير أوي أوي أوي
أنا قدوة ؟؟؟ نفسك تبقي جزء مني ؟؟؟ لا والله :) انت أعظم من انك تتمني انك تكوني جزء مني ... انت أكتر من كدة بكتيييييييييييير ما شاء الله ... كتير بتمنى أكون معاك في الدفعة أو أكون أختك من ماما وبابا أو أي حاجة تخلينا نشوف بعض أكتر

أحبك فوق ما تتصورينا *** وأغدق من هوى عمري سنينا
وهذا الحب لن يمحى سيبقى *** ولو ألقيت لي قلبا سجينا

يا رب نفضل حبايب على طول وما تخليش أي حاجة تفرقنا أبدا أبدا أبدا

عندك حق، أنا فعلا مش بحب حد يعرف عني حاجة ولا أشغل حد بنفسي، كفاية اللي في الناس وكمان الناس غالبا مش هتقدر تعمل حاجة :) ... بحب أخلص أموري بيني وبين نفسي ولو الموضوع كبير أوي بكتب عنه وخلاص .... بس سبحان الله، في ناس في حياتي بحس إنها بتدعمني حتى لو مش بتكلمني خالص وبحس فعلا إن من توكل على الله كفاه

الشكوى لغير الله مذلة ، وأنا أكتر شكاوية بتكون لربنا اللي قادر في ثانية يبدل حالي لأحسن حال بس ربنا ليه حكمة وأنا سعيدة أوي إن ربنا هو ربنا وإن انت سارة وإن أنا فدوى

اللهم لك الحمد، بجد لو قعدت أشكر ربنا العمر كله على نعمة "سارة" ونعمة "فدوى" مش هوفيه حق خلية من خلايانا

أحبك في الله وأحبك لأنك سارة وأحب حياتي لأنك جزء كبير منها

وفقك الله حبيبة قلبي وأدام الله الحب حتى نلقاه وجمعنا تحت ظل عرشه يوم لا ظل إلا ظله
أحبك

Post a Comment

comments are always welcomed :)